Dlaczego Facebook tnie zasięgi postów?

Coraz częściej słyszy się, że Facebook ogranicza zasięg postów. Jeszcze jakiś czas temu zasięgi były SUPER, a teraz jest tragedia. Od czego to zależy? Jak sprawić, żeby post miał duży zasięg na Facebooku?

Na początek oczywista oczywistość. Jeszcze kilka lat temu na Facebooku było znacznie mniej firm niż teraz, a więc była znacznie mniejsza konkurencja w Twojej branży. Nie musiałeś tak walczyć o miejsce na tablicy użytkownika, bo z małą liczbą firm toczyła się taka rywalizacja.

Popatrzmy na zasięg postów z punktu widzenia standardowego użytkownika. Facebook stara się dostarczyć Ci w pierwszej kolejności posty od osób/stron/grup, którym poświęcasz najwięcej uwagi (czytasz, udostępniasz, komentujesz, otwierasz zdjęcie, itd.). Jeżeli Twoi odbiorcy, nie wchodzą w żadnej sposób w interakcję z Twoimi publikacjami (tylko je przewijają), to Facebook nie będzie im dawał tego, co ich przecież nie interesuje.

Jest to jak najbardziej logiczne działanie. Po co Facebook ma pokazywać użytkownikom posty, które ich nie interesują? Pomyśl o tym i przejrzyj swoje ostatnie posty i - obiektywnie - stwierdź, czy były na tyle interesujące, aby powodować jakiekolwiek interakcje.

U mnie wszystkie posty mają zbliżony do siebie zasięg, który przewyższa liczbę fanów. Nie ma się czym za bardzo chwalić, bo bardzo mało osób obserwuje mój profil na FB. Więc jeśli jeszcze nie lubisz na Facebooku mojej strony, to szybciutko nadrabiaj zaległości (polub stronę kocura marketingu na FB).

W dniu tworzenia tego artykułu mam przerażającą liczbę fanów

Natomiast moje ostatnie posty miały taki zasięg:

dlaczego facebook tnie zasieg postów 03

Wniosek? Jeżeli Twoje posty mają ograniczony zasięg, to są - bez obrazy - nudne i nie przyciągają uwagi na tablicach użytkowników. Można zwalać winę na Facebooka - Tak jest najłatwiej 🙂 . Można też ogarnąć się i sprawić, że Twoje posty, zaczną przyciągać uwagę odbiorców.

Jeżeli zasięg Twoich postów drastycznie spadł (prawie do zera), to oznacza z dużym prawdopodobieństwem otrzymanie filtra ucinającego zasięgi. Można go dostać za kilka zagrywek, ale o tym napiszę w innym artykule.

Które posty budują zasięgi na Facebooku?

Z pewnością nie Twoje, skoro czytasz ten artykuł (ale ze mnie mały złośliwiec) 🙂 . Nie wymyślaj koła na nowo, tylko popatrz na swoją konkurencję, która nie narzeka na zasięgi. Zobacz jak oni prowadzą swój profil i zrób to samo... TYLKO LEPIEJ. Wtedy stopniowo zaczniesz odbudowywać zasięg swoich publikacji.

Niekoniecznie o zasięgu posta decyduje działanie widoczne gołym okiem (udostępniania, polubienia, komentarze). Jeżeli ktoś rozwinie Twój post i go przeczyta, to też jest interakcja. Zapewne z mniejszym znaczeniem, ale jest to wartość dodatnia.

Nie oczekuj, że z dnia na dzień zasięg Twoich postów powróci na sam szczyt. Po pierwsze - Jest praktycznie niemożliwe przy dużej liczbie fanów dotrzeć do 100%. Po drugie - Potrzeba czasu, aby algorytm Facebooka załapał, że Twoje posty już wywołują interakcje. Tak samo jak Twoje zasięgi z dnia na dzień nie spadły do tragicznego poziomu, tak samo i z dnia na dzień nie powrócisz do dużych zasięgów.

Rozwiązanie problemu jest więc banalnie proste:

  1. Popatrz na konkurencję z dużymi zasięgami i licznymi interakcjami. Zobacz jak oni to robią i dokładnie przeanalizuj ich działania.
  2. Na podstawie zebranych informacji, opracuj przynajmniej miesiąc do przodu swoje posty, ale zostaw sobie miejsce na post nawiązujący do aktualnych trendów (To genialnie buduje zasięgi, bo rozchodzi się jak świeże pączki w tłusty czwartek).
  3. Nie proś o polubienie czy udostępnianie Twoich postów. Inaczej jak się dowiesz, że Twoje posty wywołują interakcje, skoro użytkownicy nie robią tego z własnej woli?
  4. Nie wpadaj w schemat. Nie rób ze swojego profilu biznesowego " totalnej śmieszkowni". Trochę luźnych postów i trochę poważnych. W różnej ilości. W różnych wariantach. Pamiętaj, że nawet jeżeli wrzucasz luźniejszy post, to niech on nawiązuje do Twojego profilu biznesowego.

To by było na tyle. Osobiście uważam, że jak Facebook zacznie generować znacznie mniej pieniędzy, to jest duża szansa na to, że będą z automatu ograniczać zasięgi postów (bo na tym nie zarabiają). Dlatego Facebooka i inne portale społecznościowe, traktuję jako dodatek, a nie podstawę budowania wizerunku i pozyskiwania klientów.

Nie jestem specjalistą od prowadzenia kont na Facebooku. Mogę zająć się Twoimi reklamami na Facebooku, ale ten post jest wynikiem moich obserwacji i wniosków. Mam nadzieję, że już wkrótce Twoje zasięgi powrócą do oczekiwanego poziomu rozpędzając jednocześnie Twoją sprzedaż.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
10 sposobów na rozbujanie sprzedaży poprzez FB
Facebook świetnie się nadaje do budowania wizerunku marki i rozkręcania sprzedaży swoich usług lub produktów. Jak prowadzić profil firmy na Facebooku, żeby rozbujać sprzedaż do samego nieba? Oto lista 10...
Czytaj więcej
Grupa na Facebooku - Twoje sekretne miejsce sprzedaży
Większość firm prowadzi sprzedaż poprzez stronę na Facebooku czyli tzw. fanpage. Mało która firma zakłada natomiast grupę, która potrafi zdziałać cuda jeśli chodzi o zwiększenie jakości i ilości sprzedaży. Fanpage...
Czytaj więcej
Fanpage na Facebooku - Jak go prowadzić prawidłowo?
Osoby obserwujące Twój fanpage mają Cię głęboko w dupie? Wynika to z tego, że założyć fanpage jest piekielnie łatwo, ale już prawidłowo go prowadzić jest znacznie trudniej. Zresztą większość daje...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left