facebook
logo-lembicz

Dlaczego Facebook tnie zasięgi postów?

4 października 2021

Coraz częściej słyszy się, że Facebook ogranicza zasięg postów. Jeszcze jakiś czas temu zasięgi były SUPER, a teraz jest tragedia. Od czego to zależy? Jak sprawić, żeby post miał duży zasięg na Facebooku?

Na początek oczywista oczywistość. Jeszcze kilka lat temu na Facebooku było znacznie mniej firm niż teraz, a więc była znacznie mniejsza konkurencja w Twojej branży. Nie musiałeś tak walczyć o miejsce na tablicy użytkownika, bo z małą liczbą firm toczyła się taka rywalizacja.

Popatrzmy na zasięg postów z punktu widzenia standardowego użytkownika. Facebook stara się dostarczyć Ci w pierwszej kolejności posty od osób/stron/grup, którym poświęcasz najwięcej uwagi (czytasz, udostępniasz, komentujesz, otwierasz zdjęcie, itd.). Jeżeli Twoi odbiorcy, nie wchodzą w żadnej sposób w interakcję z Twoimi publikacjami (tylko je przewijają), to Facebook nie będzie im dawał tego, co ich przecież nie interesuje.

Jest to jak najbardziej logiczne działanie. Po co Facebook ma pokazywać użytkownikom posty, które ich nie interesują? Pomyśl o tym i przejrzyj swoje ostatnie posty i - obiektywnie - stwierdź, czy były na tyle interesujące, aby powodować jakiekolwiek interakcje.

U mnie wszystkie posty mają zbliżony do siebie zasięg, który przewyższa liczbę fanów. Nie ma się czym za bardzo chwalić, bo bardzo mało osób obserwuje mój profil na FB. Więc jeśli jeszcze nie lubisz na Facebooku mojej strony, to szybciutko nadrabiaj zaległości (polub stronę kocura marketingu na FB).

W dniu tworzenia tego artykułu mam przerażającą liczbę fanów

Natomiast moje ostatnie posty miały taki zasięg:

dlaczego facebook tnie zasieg postów 03

Wniosek? Jeżeli Twoje posty mają ograniczony zasięg, to są - bez obrazy - nudne i nie przyciągają uwagi na tablicach użytkowników. Można zwalać winę na Facebooka - Tak jest najłatwiej 🙂 . Można też ogarnąć się i sprawić, że Twoje posty, zaczną przyciągać uwagę odbiorców.

Jeżeli zasięg Twoich postów drastycznie spadł (prawie do zera), to oznacza z dużym prawdopodobieństwem otrzymanie filtra ucinającego zasięgi. Można go dostać za kilka zagrywek, ale o tym napiszę w innym artykule.

Które posty budują zasięgi na Facebooku?

Z pewnością nie Twoje, skoro czytasz ten artykuł (ale ze mnie mały złośliwiec) 🙂 . Nie wymyślaj koła na nowo, tylko popatrz na swoją konkurencję, która nie narzeka na zasięgi. Zobacz jak oni prowadzą swój profil i zrób to samo... TYLKO LEPIEJ. Wtedy stopniowo zaczniesz odbudowywać zasięg swoich publikacji.

Niekoniecznie o zasięgu posta decyduje działanie widoczne gołym okiem (udostępniania, polubienia, komentarze). Jeżeli ktoś rozwinie Twój post i go przeczyta, to też jest interakcja. Zapewne z mniejszym znaczeniem, ale jest to wartość dodatnia.

Nie oczekuj, że z dnia na dzień zasięg Twoich postów powróci na sam szczyt. Po pierwsze - Jest praktycznie niemożliwe przy dużej liczbie fanów dotrzeć do 100%. Po drugie - Potrzeba czasu, aby algorytm Facebooka załapał, że Twoje posty już wywołują interakcje. Tak samo jak Twoje zasięgi z dnia na dzień nie spadły do tragicznego poziomu, tak samo i z dnia na dzień nie powrócisz do dużych zasięgów.

Rozwiązanie problemu jest więc banalnie proste:

  1. Popatrz na konkurencję z dużymi zasięgami i licznymi interakcjami. Zobacz jak oni to robią i dokładnie przeanalizuj ich działania.
  2. Na podstawie zebranych informacji, opracuj przynajmniej miesiąc do przodu swoje posty, ale zostaw sobie miejsce na post nawiązujący do aktualnych trendów (To genialnie buduje zasięgi, bo rozchodzi się jak świeże pączki w tłusty czwartek).
  3. Nie proś o polubienie czy udostępnianie Twoich postów. Inaczej jak się dowiesz, że Twoje posty wywołują interakcje, skoro użytkownicy nie robią tego z własnej woli?
  4. Nie wpadaj w schemat. Nie rób ze swojego profilu biznesowego " totalnej śmieszkowni". Trochę luźnych postów i trochę poważnych. W różnej ilości. W różnych wariantach. Pamiętaj, że nawet jeżeli wrzucasz luźniejszy post, to niech on nawiązuje do Twojego profilu biznesowego.

To by było na tyle. Osobiście uważam, że jak Facebook zacznie generować znacznie mniej pieniędzy, to jest duża szansa na to, że będą z automatu ograniczać zasięgi postów (bo na tym nie zarabiają). Dlatego Facebooka i inne portale społecznościowe, traktuję jako dodatek, a nie podstawę budowania wizerunku i pozyskiwania klientów.

Nie jestem specjalistą od prowadzenia kont na Facebooku. Mogę zająć się Twoimi reklamami na Facebooku, ale ten post jest wynikiem moich obserwacji i wniosków. Mam nadzieję, że już wkrótce Twoje zasięgi powrócą do oczekiwanego poziomu rozpędzając jednocześnie Twoją sprzedaż.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Facebook padł. Instagram padł. Jak mocno ucierpiała na tym Twoja sprzedaż?

    Gdy piszę ten artykuł (04.10.2021 19:21) to posłuszeństwa odmówił Facebook, Instagram, WhatsApp i Messenger. Co by się stało gdyby taka awaria potrwała przez tydzień? Miesiąc? Co jeśli wszystko wróci do normy, ale okaże się że Twój profil po prostu zniknął? Mnie to zupełnie nie martwi i Ciebie też nie powinno! Zawsze powtarzam na konsultacjach marketingowych. […]

    Czytaj artykuł
    Jak ustalać grupy odbiorców reklam na Facebooku

    Grupy odbiorców pozwalają dokładniej określić odbiorców naszych reklam, dzięki czemu szansa na osiągnięcie celu rośnie przy jednoznacznym obniżeniu kampanii reklamowej. Tylko o co w tym wszystkim chodzi? Nie lepiej uderzać z reklamą Facebooka szerzej i dotrzeć do większej ilości osób? Co takiego dają nam te grupy odbiorców reklam na Facebooku, że warto na nie poświęcić […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Cennik pozycjonowania czyli ile kosztuje pozycjonowanie?

    Cena jest jednym z najważniejszych czynników decyzji zakupowych. Każdy chce wiedzieć ile dokładnie za coś zapłaci i co otrzymuje w zamian. Jeżeli chodzi o cennik pozycjonowania, to sprawa nie jest taka prosta. Chciałbym, aby koszt pozycjonowania stron internetowych był wartością stałą, gdzie jedynymi zmiennymi byłby rodzaj strony internetowej i branża. Przyśpieszyłoby to i znacząco ułatwiło […]

    Czytaj artykuł
    Nowy Polski ład nadchodzi. Jak bezboleśnie podnieść ceny swoich usług i produktów?

    Od nowego roku czeka nas rewolucja podatkowa. Prowadzenie biznesu od 2011 roku nauczyło mnie, że tam gdzie jedni zyskują, tam drudzy ewentualne straty przerzucają na klientów. Tylko jak podnieść ceny, aby nie utracić dużej liczby klientów i dalej pozyskiwać nowych? Oto jest pytanie, na które postaram się udzielić odpowiedzi. Zacznę od tego, że totalnie nie […]

    Czytaj artykuł
    Budowanie marki osobistej krok po kroku

    Silna marka osobista to potężna broń. Dzięki niej łatwiej pozyskuje się klientów, prowadzi negocjacje czy można znaleźć lepszą pracę. Niestety budowa marki osobistej, nie jest prosta ani szybka. Pokażę Ci jak krok po kroku zbudować świadomą, silną markę osobistą. Marka osobista (personal branding) otwiera mnóstwo drzwi istotnych w biznesie. Dlatego tak wiele osób - w […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377