logo-lembicz

Czy Twój biznes przetrwa? O sprzedaży w czasach kryzysu

30 października 2020

Najgorsze w obecnej sytuacji jest to, że kryzys w Twoim biznesie nie został spowodowany przez Ciebie. To nie złe zarządzanie. To nie kiepski marketing. To czynniki zewnętrzne doprowadziły do tego, że nie śpisz po nocach zastanawiając się co zrobić, żeby biznes przetrwał ten trudny czas.

Cofnę się w czasie do dnia w którym zakładałem swoją firmę. To było trzeciego stycznia 2011 roku. Przez pół roku po założeniu działalności pracowałem jeszcze na skupie złomu. Po dziesięciu godzinach fizycznej pracy, siadałem do pożyczonego od siostry laptopa. Kolejne pięć godzin poświęcałem na rozwój swojej firmy i pozyskanie klientów.

Tak wyglądał każdy dzień od poniedziałku do piątku. W weekendy jedyna różnica była taka, że więcej pracowałem "na swoim" a nie na skupie złomu. Pół roku zajęło mi rozwinięcie firmy do poziomu pozwalającego przeżyć wyłącznie z pieniędzy generowanych z usług marketingowych. Co ma to wspólnego z Twoim biznesem w czasach kryzysu?

Grając w przedsiębiorczego pokera, nie zawsze dostaje się dobre karty

przedsiębiorczy poker

W pokerze nie chodzi o to, żeby grać wyłącznie z mocnymi kartami. Chodzi o podejmowanie słusznych decyzji bez względu na to jakimi kartami się dysponuje. Czasami trzeba odpuścić sobie rozdanie mając super mocne karty. Innym razem trzeba rozegrać kiepską rękę, licząc że przeciwnik zrezygnuje albo po prostu dopisze szczęście.

Wielu przedsiębiorców od dłuższego czasu otrzymuje kiepskie karty w przedsiębiorczym pokerze. Przychody spadają. Koszty pozostają te same lub niewiele mniejsze. Możesz podziękować za grę, odejść od stołu i zacząć szukać pracy na etacie. To żaden wstyd, a czasami jedyne logiczne rozwiązanie pozwalające przetrwać.

Możesz dalej grać. Nie zapowiada się, abyś w najbliższej przyszłości otrzymał lepsze karty od losu. Jedyne co możesz zrobić, to podejmować słuszne decyzje dzięki którym może uda Ci się wygrać. Celem nie jest już generowanie dużych zysków, a jedynie przetrwanie do czasu, w którym pojawi się możliwość normalnego funkcjonowania Twojego biznesu.

Na początku mojej przedsiębiorczej drogi pracowałem na starym laptopie siostry. Nie miałem od nikogo wsparcia finansowego. Rozegrałem te potwornie kiepskie karty i się udało. Akurat w moim przypadku, nie czynniki zewnętrzne a mój brak doświadczenia i liczne błędy spowodowały, że nie było łatwo przetrwać

Przez blisko 10 lat prowadzenia firmy, przechodziłem przez kilka większych/mniejszych kryzysów. Wiem, że jak dalej będę działał z własnym biznesem to jest to nieuniknione. Kryzysy będą spowodowane czynnikami zewnętrznymi jak i moimi własnymi błędami. Przejście przez każdy kryzys miało jeden wielki plus.

Po przetrwaniu kryzysu stajesz się lepszym przedsiębiorcą

Najlepiej - niestety - uczymy się na własnych błędach. W kryzysie szukamy innych możliwości pozyskania klienta, bo dotychczasowy system sprzedaży przestaje się sprawdzać. Część próbuje przenieść swój biznes do internetu, zaczynając sprzedawać poprzez sklep internetowy czy Facebooka. Część zaczyna eksperymentować z promocjami. Jeszcze inni rozbudowują swoją ofertę o produkty i usługi, które w czasach kryzysu są popularne.

Większość dopiero teraz zaczyna rozumieć jak wiele możliwości jest dotarcia i pozyskania klienta. Gdyby nie kryzys, to być może nigdy nie sięgnęłoby się po te rozwiązania. Kryzys prędzej czy później się skończy, a dodatkowe źródła generujące dochód dla firmy pozostaną. Rozwiązania które miały pomóc tylko przetrwać, na stałe wpiszą się w strategię funkcjonowania Twojego biznesu.

Możliwości pozyskania klientów jest mnóstwo i to jeśli chodzi o marketing internetowy jak i tradycyjny. Zerknij do artykułu 23 rodzaje marketingu i który sprawdzi się najlepiej w Twojej firmie to się przekonasz. Jeżeli nie wiesz "jak ugryźć temat" to nie przejmuj się. Wszystko co nowe wydaje się z początku czarną magią.

Jak możesz zwiększyć sprzedaż w czasie kryzysu?

Nie wiem w jakiej branży działasz, ale podam kilka możliwości w zależności od branży którą prowadzisz:

  • Branża beauty - Możesz na swojej stronie wdrożyć system do rezerwacji online Bookero. Jak nie masz swojej strony to w pakiecie za 39,90 zł netto miesięcznie udostępniają kreator stron. Udało mi się dla moich czytelników załatwić dożywotnią zniżkę 20%.
  • Sprzedajesz produkty - Wykorzystaj do tego Facebooka lub załóż sklep internetowy. Coraz mniej ludzi widać na powietrzu, a jak mają do Ciebie trafić online skoro nie dajesz im takiej możliwości? Możesz też sprzedawać w Allegro, ale tam głównym czynnikiem jest niska cena. Nie wiesz jak się za to zabrać? Wykonuję reklamy na Facebooku i prowadzę fanpage firm. Mogę Ci pomóc zaistnieć na Fb i dotrzeć do ogromnej liczby potencjalnych klientów.
  • Świadczysz usługi - Portale z ogłoszeniami typu gumtree.pl - Promuj się gdzie się tylko da nie tylko w czasach kryzysu. Ograniczanie swoich działań do jednego źródła pozyskiwania klientów to błąd

Ciężko z góry określić która forma marketingowa będzie dla Ciebie najlepsza. Jak działasz lokalnie, to dobrze mogą się sprawdzić ulotki po okolicznych mieszkańcach czy banner reklamowy. Jeżeli masz już stronę internetową i nie zarabia, to znaczy że pozycjonowanie jest krótko lub słabo realizowane (albo wcale go nie było).

Nie jestem wróżbitą. Nic nie wiem o Tobie, Twoich problemach i Twoim biznesie. Wiem tylko tyle, że możesz nic nie robić oczekując pomocy od innych lub ogarnąć się i spróbować przetrwać kryzys. Pomyśl na spokojnie co możesz zrobić, żeby było lepiej niż jest. Samo nic się nie zrobi i lepiej nie będzie.

Te artykuły warto przeczytać

Kiedy dawanie promocji na produkty i usługi ma sens - Zobacz jak popularne w Polsce są akcje promocyjne. Ja sam często korzystam z promocji. Dowiesz się jakie promocje możesz wdrożyć u siebie i kiedy ma to sens.

Dlaczego prowadzenie bloga firmowego się opłaca - Jeżeli masz teraz więcej czasu z racji postoju w biznesie, zobacz dlaczego warto prowadzić bloga firmowego. Zdziwisz się jak wielu klientów może on do Ciebie sprowadzić bez względu czy działasz w branży usługowej czy produktowej.

Ile kosztuje strona internetowa - Do tej pory udało się działać bez strony firmowej czy sklepu internetowego? Super! W związku z kryzysem rozważasz posiadanie strony firmowej czy sklepu? Sprawdź ile ta inwestycja może Cię kosztować.

Czy istnieje skuteczna i tania reklama w internecie - To jako przestroga dla osób które szukają jak najtańszego i najszybszego rozwiązania problemów ze spadającym dochodem. Zobacz jakie skutki może mieć dla Ciebie kierowanie się niską ceną usług marketingowych.

Czy mnie dopadł kryzys spowodowany obecną sytuacją?

Zabrzmi to dziwnie, ale uwielbiam sytuacje kryzysowe w biznesie (w życiu osobistym już mniej). Oczywiście sam to też odczuwam. Część z moich klientów pracuje w branżach, którym - delikatnie mówiąc - się nie przelewa w związku z panującymi ograniczeniami. Gdyby prowadzenie biznesu było tylko pasmem sukcesów to byłoby za nudno.

Już w połowie marca jak pojawił się pierwszy lockdown zrezygnowałem z biura i zacząłem pracować z domu. Sam części moich klientów obniżyłem o 50% (lub całkowicie) budżet na działania marketingowe, bo wiedziałem jak mają ciężko. Sam przez to oczywiście dużo mniej zarabiałem.

Nadwyżkę czasu wykorzystałem na stworzenie i rozwój własnych projektów. Poprawiłem automatyzację procesów w firmie. Odbyłem już trochę szkoleń i przeczytałem książki o marketingu. Właśnie jestem w trakcie czytania poniższej książki (mój kot jak widać też lubi marketing).

A Ty? Jak zamierzasz rozegrać karty przy pokerowym stole z przedsiębiorczością?

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Co robić gdy sprzedaż stoi w miejscu lub drastycznie spada?

    Uwielbiam tworzyć i rozwijać projekty biznesowe - zarówno dla siebie jak i innych. Ten moment gdy następuje przełamanie słabych wyników sprzedażowych, jest jak pocałunek utraconej miłości po dziesięcioleciach rozłąki. Wtedy zapominasz na chwilę o wszystkich nieprzespanych nocach, wątpliwościach, wyrzeczeniach czy psychicznym i fizycznym zmęczeniu. Doskonale pamiętam jak to jest gdy sprzedaż wynosi przerażające ZERO. Pierwsze […]

    Czytaj artykuł
    Nowy Polski ład nadchodzi. Jak bezboleśnie podnieść ceny swoich usług i produktów?

    Od nowego roku czeka nas rewolucja podatkowa. Prowadzenie biznesu od 2011 roku nauczyło mnie, że tam gdzie jedni zyskują, tam drudzy ewentualne straty przerzucają na klientów. Tylko jak podnieść ceny, aby nie utracić dużej liczby klientów i dalej pozyskiwać nowych? Oto jest pytanie, na które postaram się udzielić odpowiedzi. Zacznę od tego, że totalnie nie […]

    Czytaj artykuł
    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Fanpage na Facebooku - Jak go prowadzić prawidłowo?

    Osoby obserwujące Twój fanpage mają Cię głęboko w dupie? Wynika to z tego, że założyć fanpage jest piekielnie łatwo, ale już prawidłowo go prowadzić jest znacznie trudniej. Zresztą większość daje ciała już na samym początku, bo słucha się zaleceń Facebooka. Na wstępie od razu poinformuję, że nie świadczę usługi prowadzenia fanpage'a na Facebooku. Jeżeli więc […]

    Czytaj artykuł
    Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

    Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania? Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak […]

    Czytaj artykuł
    Dokładnie na czym polega pozycjonowanie stron? Co to jest?

    Co to jest pozycjonowanie stron? Na czym polega pozycjonowanie? W skrócie: o co w tym wszystkim chodzi i czy warto mieć stronę wypozycjonowaną? Postaram się wszystko wytłumaczyć w prosty sposób. Definicja odpowiadająca na pytanie "co to jest pozycjonowanie?" nie określa o którą wyszukiwarkę chodzi, ale w Polsce bezapelacyjne dominuje wyszukiwarka Google. Według https://gs.statcounter.com/ na październik […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377