Najgorsze w obecnej sytuacji jest to, że kryzys w Twoim biznesie nie został spowodowany przez Ciebie. To nie złe zarządzanie. To nie kiepski marketing. To czynniki zewnętrzne doprowadziły do tego, że nie śpisz po nocach zastanawiając się co zrobić, żeby biznes przetrwał ten trudny czas.
Cofnę się w czasie do dnia w którym zakładałem swoją firmę. To było trzeciego stycznia 2011 roku. Przez pół roku po założeniu działalności pracowałem jeszcze na skupie złomu. Po dziesięciu godzinach fizycznej pracy, siadałem do pożyczonego od siostry laptopa. Kolejne pięć godzin poświęcałem na rozwój swojej firmy i pozyskanie klientów.
Tak wyglądał każdy dzień od poniedziałku do piątku. W weekendy jedyna różnica była taka, że więcej pracowałem "na swoim" a nie na skupie złomu. Pół roku zajęło mi rozwinięcie firmy do poziomu pozwalającego przeżyć wyłącznie z pieniędzy generowanych z usług marketingowych. Co ma to wspólnego z Twoim biznesem w czasach kryzysu?
W pokerze nie chodzi o to, żeby grać wyłącznie z mocnymi kartami. Chodzi o podejmowanie słusznych decyzji bez względu na to jakimi kartami się dysponuje. Czasami trzeba odpuścić sobie rozdanie mając super mocne karty. Innym razem trzeba rozegrać kiepską rękę, licząc że przeciwnik zrezygnuje albo po prostu dopisze szczęście.
Wielu przedsiębiorców od dłuższego czasu otrzymuje kiepskie karty w przedsiębiorczym pokerze. Przychody spadają. Koszty pozostają te same lub niewiele mniejsze. Możesz podziękować za grę, odejść od stołu i zacząć szukać pracy na etacie. To żaden wstyd, a czasami jedyne logiczne rozwiązanie pozwalające przetrwać.
Możesz dalej grać. Nie zapowiada się, abyś w najbliższej przyszłości otrzymał lepsze karty od losu. Jedyne co możesz zrobić, to podejmować słuszne decyzje dzięki którym może uda Ci się wygrać. Celem nie jest już generowanie dużych zysków, a jedynie przetrwanie do czasu, w którym pojawi się możliwość normalnego funkcjonowania Twojego biznesu.
Przez blisko 10 lat prowadzenia firmy, przechodziłem przez kilka większych/mniejszych kryzysów. Wiem, że jak dalej będę działał z własnym biznesem to jest to nieuniknione. Kryzysy będą spowodowane czynnikami zewnętrznymi jak i moimi własnymi błędami. Przejście przez każdy kryzys miało jeden wielki plus.
Najlepiej - niestety - uczymy się na własnych błędach. W kryzysie szukamy innych możliwości pozyskania klienta, bo dotychczasowy system sprzedaży przestaje się sprawdzać. Część próbuje przenieść swój biznes do internetu, zaczynając sprzedawać poprzez sklep internetowy czy Facebooka. Część zaczyna eksperymentować z promocjami. Jeszcze inni rozbudowują swoją ofertę o produkty i usługi, które w czasach kryzysu są popularne.
Większość dopiero teraz zaczyna rozumieć jak wiele możliwości jest dotarcia i pozyskania klienta. Gdyby nie kryzys, to być może nigdy nie sięgnęłoby się po te rozwiązania. Kryzys prędzej czy później się skończy, a dodatkowe źródła generujące dochód dla firmy pozostaną. Rozwiązania które miały pomóc tylko przetrwać, na stałe wpiszą się w strategię funkcjonowania Twojego biznesu.
Możliwości pozyskania klientów jest mnóstwo i to jeśli chodzi o marketing internetowy jak i tradycyjny. Zerknij do artykułu 23 rodzaje marketingu i który sprawdzi się najlepiej w Twojej firmie to się przekonasz. Jeżeli nie wiesz "jak ugryźć temat" to nie przejmuj się. Wszystko co nowe wydaje się z początku czarną magią.
Nie wiem w jakiej branży działasz, ale podam kilka możliwości w zależności od branży którą prowadzisz:
Ciężko z góry określić która forma marketingowa będzie dla Ciebie najlepsza. Jak działasz lokalnie, to dobrze mogą się sprawdzić ulotki po okolicznych mieszkańcach czy banner reklamowy. Jeżeli masz już stronę internetową i nie zarabia, to znaczy że pozycjonowanie jest krótko lub słabo realizowane (albo wcale go nie było).
Nie jestem wróżbitą. Nic nie wiem o Tobie, Twoich problemach i Twoim biznesie. Wiem tylko tyle, że możesz nic nie robić oczekując pomocy od innych lub ogarnąć się i spróbować przetrwać kryzys. Pomyśl na spokojnie co możesz zrobić, żeby było lepiej niż jest. Samo nic się nie zrobi i lepiej nie będzie.
Kiedy dawanie promocji na produkty i usługi ma sens - Zobacz jak popularne w Polsce są akcje promocyjne. Ja sam często korzystam z promocji. Dowiesz się jakie promocje możesz wdrożyć u siebie i kiedy ma to sens.
Dlaczego prowadzenie bloga firmowego się opłaca - Jeżeli masz teraz więcej czasu z racji postoju w biznesie, zobacz dlaczego warto prowadzić bloga firmowego. Zdziwisz się jak wielu klientów może on do Ciebie sprowadzić bez względu czy działasz w branży usługowej czy produktowej.
Ile kosztuje strona internetowa - Do tej pory udało się działać bez strony firmowej czy sklepu internetowego? Super! W związku z kryzysem rozważasz posiadanie strony firmowej czy sklepu? Sprawdź ile ta inwestycja może Cię kosztować.
Czy istnieje skuteczna i tania reklama w internecie - To jako przestroga dla osób które szukają jak najtańszego i najszybszego rozwiązania problemów ze spadającym dochodem. Zobacz jakie skutki może mieć dla Ciebie kierowanie się niską ceną usług marketingowych.
Zabrzmi to dziwnie, ale uwielbiam sytuacje kryzysowe w biznesie (w życiu osobistym już mniej). Oczywiście sam to też odczuwam. Część z moich klientów pracuje w branżach, którym - delikatnie mówiąc - się nie przelewa w związku z panującymi ograniczeniami. Gdyby prowadzenie biznesu było tylko pasmem sukcesów to byłoby za nudno.
Już w połowie marca jak pojawił się pierwszy lockdown zrezygnowałem z biura i zacząłem pracować z domu. Sam części moich klientów obniżyłem o 50% (lub całkowicie) budżet na działania marketingowe, bo wiedziałem jak mają ciężko. Sam przez to oczywiście dużo mniej zarabiałem.
Nadwyżkę czasu wykorzystałem na stworzenie i rozwój własnych projektów. Poprawiłem automatyzację procesów w firmie. Odbyłem już trochę szkoleń i przeczytałem książki o marketingu. Właśnie jestem w trakcie czytania poniższej książki (mój kot jak widać też lubi marketing).
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.
Polityka prywatnościLembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone