logo-lembicz

Czy Twój biznes przetrwa? O sprzedaży w czasach kryzysu

Najgorsze w obecnej sytuacji jest to, że kryzys w Twoim biznesie nie został spowodowany przez Ciebie. To nie złe zarządzanie. To nie kiepski marketing. To czynniki zewnętrzne doprowadziły do tego, że nie śpisz po nocach zastanawiając się co zrobić, żeby biznes przetrwał ten trudny czas.

Cofnę się w czasie do dnia w którym zakładałem swoją firmę. To było trzeciego stycznia 2011 roku. Przez pół roku po założeniu działalności pracowałem jeszcze na skupie złomu. Po dziesięciu godzinach fizycznej pracy, siadałem do pożyczonego od siostry laptopa. Kolejne pięć godzin poświęcałem na rozwój swojej firmy i pozyskanie klientów.

Tak wyglądał każdy dzień od poniedziałku do piątku. W weekendy jedyna różnica była taka, że więcej pracowałem "na swoim" a nie na skupie złomu. Pół roku zajęło mi rozwinięcie firmy do poziomu pozwalającego przeżyć wyłącznie z pieniędzy generowanych z usług marketingowych. Co ma to wspólnego z Twoim biznesem w czasach kryzysu?

Grając w przedsiębiorczego pokera, nie zawsze dostaje się dobre karty

przedsiębiorczy poker

W pokerze nie chodzi o to, żeby grać wyłącznie z mocnymi kartami. Chodzi o podejmowanie słusznych decyzji bez względu na to jakimi kartami się dysponuje. Czasami trzeba odpuścić sobie rozdanie mając super mocne karty. Innym razem trzeba rozegrać kiepską rękę, licząc że przeciwnik zrezygnuje albo po prostu dopisze szczęście.

Wielu przedsiębiorców od dłuższego czasu otrzymuje kiepskie karty w przedsiębiorczym pokerze. Przychody spadają. Koszty pozostają te same lub niewiele mniejsze. Możesz podziękować za grę, odejść od stołu i zacząć szukać pracy na etacie. To żaden wstyd, a czasami jedyne logiczne rozwiązanie pozwalające przetrwać.

Możesz dalej grać. Nie zapowiada się, abyś w najbliższej przyszłości otrzymał lepsze karty od losu. Jedyne co możesz zrobić, to podejmować słuszne decyzje dzięki którym może uda Ci się wygrać. Celem nie jest już generowanie dużych zysków, a jedynie przetrwanie do czasu, w którym pojawi się możliwość normalnego funkcjonowania Twojego biznesu.

Na początku mojej przedsiębiorczej drogi pracowałem na starym laptopie siostry. Nie miałem od nikogo wsparcia finansowego. Rozegrałem te potwornie kiepskie karty i się udało. Akurat w moim przypadku, nie czynniki zewnętrzne a mój brak doświadczenia i liczne błędy spowodowały, że nie było łatwo przetrwać

Przez blisko 10 lat prowadzenia firmy, przechodziłem przez kilka większych/mniejszych kryzysów. Wiem, że jak dalej będę działał z własnym biznesem to jest to nieuniknione. Kryzysy będą spowodowane czynnikami zewnętrznymi jak i moimi własnymi błędami. Przejście przez każdy kryzys miało jeden wielki plus.

Po przetrwaniu kryzysu stajesz się lepszym przedsiębiorcą

Najlepiej - niestety - uczymy się na własnych błędach. W kryzysie szukamy innych możliwości pozyskania klienta, bo dotychczasowy system sprzedaży przestaje się sprawdzać. Część próbuje przenieść swój biznes do internetu, zaczynając sprzedawać poprzez sklep internetowy czy Facebooka. Część zaczyna eksperymentować z promocjami. Jeszcze inni rozbudowują swoją ofertę o produkty i usługi, które w czasach kryzysu są popularne.

Większość dopiero teraz zaczyna rozumieć jak wiele możliwości jest dotarcia i pozyskania klienta. Gdyby nie kryzys, to być może nigdy nie sięgnęłoby się po te rozwiązania. Kryzys prędzej czy później się skończy, a dodatkowe źródła generujące dochód dla firmy pozostaną. Rozwiązania które miały pomóc tylko przetrwać, na stałe wpiszą się w strategię funkcjonowania Twojego biznesu.

Możliwości pozyskania klientów jest mnóstwo i to jeśli chodzi o marketing internetowy jak i tradycyjny. Zerknij do artykułu 23 rodzaje marketingu i który sprawdzi się najlepiej w Twojej firmie to się przekonasz. Jeżeli nie wiesz "jak ugryźć temat" to nie przejmuj się. Wszystko co nowe wydaje się z początku czarną magią.

Jak możesz zwiększyć sprzedaż w czasie kryzysu?

Nie wiem w jakiej branży działasz, ale podam kilka możliwości w zależności od branży którą prowadzisz:

  • Branża beauty - Możesz na swojej stronie wdrożyć system do rezerwacji online Bookero. Jak nie masz swojej strony to w pakiecie za 39,90 zł netto miesięcznie udostępniają kreator stron. Udało mi się dla moich czytelników załatwić dożywotnią zniżkę 20%.
  • Sprzedajesz produkty - Wykorzystaj do tego Facebooka lub załóż sklep internetowy. Coraz mniej ludzi widać na powietrzu, a jak mają do Ciebie trafić online skoro nie dajesz im takiej możliwości? Możesz też sprzedawać w Allegro, ale tam głównym czynnikiem jest niska cena. Nie wiesz jak się za to zabrać? Wykonuję reklamy na Facebooku i prowadzę fanpage firm. Mogę Ci pomóc zaistnieć na Fb i dotrzeć do ogromnej liczby potencjalnych klientów.
  • Świadczysz usługi - Portale z ogłoszeniami typu gumtree.pl - Promuj się gdzie się tylko da nie tylko w czasach kryzysu. Ograniczanie swoich działań do jednego źródła pozyskiwania klientów to błąd

Ciężko z góry określić która forma marketingowa będzie dla Ciebie najlepsza. Jak działasz lokalnie, to dobrze mogą się sprawdzić ulotki po okolicznych mieszkańcach czy banner reklamowy. Jeżeli masz już stronę internetową i nie zarabia, to znaczy że pozycjonowanie jest krótko lub słabo realizowane (albo wcale go nie było).

Nie jestem wróżbitą. Nic nie wiem o Tobie, Twoich problemach i Twoim biznesie. Wiem tylko tyle, że możesz nic nie robić oczekując pomocy od innych lub ogarnąć się i spróbować przetrwać kryzys. Pomyśl na spokojnie co możesz zrobić, żeby było lepiej niż jest. Samo nic się nie zrobi i lepiej nie będzie.

Te artykuły warto przeczytać

Kiedy dawanie promocji na produkty i usługi ma sens - Zobacz jak popularne w Polsce są akcje promocyjne. Ja sam często korzystam z promocji. Dowiesz się jakie promocje możesz wdrożyć u siebie i kiedy ma to sens.

Dlaczego prowadzenie bloga firmowego się opłaca - Jeżeli masz teraz więcej czasu z racji postoju w biznesie, zobacz dlaczego warto prowadzić bloga firmowego. Zdziwisz się jak wielu klientów może on do Ciebie sprowadzić bez względu czy działasz w branży usługowej czy produktowej.

Ile kosztuje strona internetowa - Do tej pory udało się działać bez strony firmowej czy sklepu internetowego? Super! W związku z kryzysem rozważasz posiadanie strony firmowej czy sklepu? Sprawdź ile ta inwestycja może Cię kosztować.

Czy istnieje skuteczna i tania reklama w internecie - To jako przestroga dla osób które szukają jak najtańszego i najszybszego rozwiązania problemów ze spadającym dochodem. Zobacz jakie skutki może mieć dla Ciebie kierowanie się niską ceną usług marketingowych.

Czy mnie dopadł kryzys spowodowany obecną sytuacją?

Zabrzmi to dziwnie, ale uwielbiam sytuacje kryzysowe w biznesie (w życiu osobistym już mniej). Oczywiście sam to też odczuwam. Część z moich klientów pracuje w branżach, którym - delikatnie mówiąc - się nie przelewa w związku z panującymi ograniczeniami. Gdyby prowadzenie biznesu było tylko pasmem sukcesów to byłoby za nudno.

Już w połowie marca jak pojawił się pierwszy lockdown zrezygnowałem z biura i zacząłem pracować z domu. Sam części moich klientów obniżyłem o 50% (lub całkowicie) budżet na działania marketingowe, bo wiedziałem jak mają ciężko. Sam przez to oczywiście dużo mniej zarabiałem.

Nadwyżkę czasu wykorzystałem na stworzenie i rozwój własnych projektów. Poprawiłem automatyzację procesów w firmie. Odbyłem już trochę szkoleń i przeczytałem książki o marketingu. Właśnie jestem w trakcie czytania poniższej książki (mój kot jak widać też lubi marketing).

A Ty? Jak zamierzasz rozegrać karty przy pokerowym stole z przedsiębiorczością?

Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)

author-avatar
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    7 projektów biznesowych. Jeden człowiek. Czy to możliwe?

    W 2023 roku będę łącznie prowadził siedem swoich projektów biznesowych. Znalazłem sposób na wydłużenie doby do 100 godzin? Zmutowałem po latach wchłaniania niezdrowego żarcia i wyrosły mi dodatkowe dwie pary rąk? Przecież to niemożliwe do ogarnięcia przez jednego człowieka. Póki firma (projekt biznesowy) się nie rozkręci, to większość przedsiębiorców jest takim ”człowiekiem-ośmiornicą”. W pojedynkę ogarnia […]

    Czytaj artykuł
    Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?

    Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]

    Czytaj artykuł
    Strategia zerowej ceny - Jak mądrze ją stosować?

    Przeglądając Facebooka czy wyniki wyszukiwarki Google, można odnieść wrażenie, że trzeba być idiotą żeby płacić za cokolwiek! Strona internetowa? Za darmo! Audyt SEO? Za darmo! Pozycjonowanie? Za darmo! Nic tylko brać i cieszyć się, że wszyscy mają takie dobre serca 😉 . Moim zdaniem w biznesie nie ma nic naprawdę za darmo. Usługa lub produkt […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    10 sposobów na rozbujanie sprzedaży poprzez FB

    Facebook świetnie się nadaje do budowania wizerunku marki i rozkręcania sprzedaży swoich usług lub produktów. Jak prowadzić profil firmy na Facebooku, żeby rozbujać sprzedaż do samego nieba? Oto lista 10 sposobów, które pomogą Ci rozbujać sprzedaż na Facebooku. Nim do tego przejdziemy, to zajebiście ważna informacja na wstępie: FACEBOOK NIE POWINIEN BYĆ PODSTAWOWYM NARZĘDZIEM BUDOWANIA […]

    Czytaj artykuł
    Linkowanie wewnętrzne - mini case study

    Poprawnie wdrażane linkowanie wewnętrzne jest niezwykle istotnym elementem pod kątem SEO. W tym mini case study, pokażę Ci jakiego kopa daje takie linkowanie wewnętrzne 🙂 . To będzie mini case study i wdrożenie tego “bajeru”nie zajęło mi dwie minuty (zacząłem o 15:05 i o 15:07 było już ogarnięte). Co takiego zrobiłem? Dodałem po prostu link […]

    Czytaj artykuł
    Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?

    Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru toaletowego, bo zwieracze mogą nie wytrzymać. Jakie są fakty? Mamy zajebiście wysoką inflację, gigantyczne podwyżki stóp procentowych i ABSOLUTNIE ŻADNEJ PERSPEKTYWY na uniknięcie nadchodzącego kryzysu. […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone