logo-lembicz

Czy Twój biznes przetrwa? O sprzedaży w czasach kryzysu

Najgorsze w obecnej sytuacji jest to, że kryzys w Twoim biznesie nie został spowodowany przez Ciebie. To nie złe zarządzanie. To nie kiepski marketing. To czynniki zewnętrzne doprowadziły do tego, że nie śpisz po nocach zastanawiając się co zrobić, żeby biznes przetrwał ten trudny czas.

Cofnę się w czasie do dnia w którym zakładałem swoją firmę. To było trzeciego stycznia 2011 roku. Przez pół roku po założeniu działalności pracowałem jeszcze na skupie złomu. Po dziesięciu godzinach fizycznej pracy, siadałem do pożyczonego od siostry laptopa. Kolejne pięć godzin poświęcałem na rozwój swojej firmy i pozyskanie klientów.

Tak wyglądał każdy dzień od poniedziałku do piątku. W weekendy jedyna różnica była taka, że więcej pracowałem "na swoim" a nie na skupie złomu. Pół roku zajęło mi rozwinięcie firmy do poziomu pozwalającego przeżyć wyłącznie z pieniędzy generowanych z usług marketingowych. Co ma to wspólnego z Twoim biznesem w czasach kryzysu?

Grając w przedsiębiorczego pokera, nie zawsze dostaje się dobre karty

przedsiębiorczy poker

W pokerze nie chodzi o to, żeby grać wyłącznie z mocnymi kartami. Chodzi o podejmowanie słusznych decyzji bez względu na to jakimi kartami się dysponuje. Czasami trzeba odpuścić sobie rozdanie mając super mocne karty. Innym razem trzeba rozegrać kiepską rękę, licząc że przeciwnik zrezygnuje albo po prostu dopisze szczęście.

Wielu przedsiębiorców od dłuższego czasu otrzymuje kiepskie karty w przedsiębiorczym pokerze. Przychody spadają. Koszty pozostają te same lub niewiele mniejsze. Możesz podziękować za grę, odejść od stołu i zacząć szukać pracy na etacie. To żaden wstyd, a czasami jedyne logiczne rozwiązanie pozwalające przetrwać.

Możesz dalej grać. Nie zapowiada się, abyś w najbliższej przyszłości otrzymał lepsze karty od losu. Jedyne co możesz zrobić, to podejmować słuszne decyzje dzięki którym może uda Ci się wygrać. Celem nie jest już generowanie dużych zysków, a jedynie przetrwanie do czasu, w którym pojawi się możliwość normalnego funkcjonowania Twojego biznesu.

Na początku mojej przedsiębiorczej drogi pracowałem na starym laptopie siostry. Nie miałem od nikogo wsparcia finansowego. Rozegrałem te potwornie kiepskie karty i się udało. Akurat w moim przypadku, nie czynniki zewnętrzne a mój brak doświadczenia i liczne błędy spowodowały, że nie było łatwo przetrwać

Przez blisko 10 lat prowadzenia firmy, przechodziłem przez kilka większych/mniejszych kryzysów. Wiem, że jak dalej będę działał z własnym biznesem to jest to nieuniknione. Kryzysy będą spowodowane czynnikami zewnętrznymi jak i moimi własnymi błędami. Przejście przez każdy kryzys miało jeden wielki plus.

Po przetrwaniu kryzysu stajesz się lepszym przedsiębiorcą

Najlepiej - niestety - uczymy się na własnych błędach. W kryzysie szukamy innych możliwości pozyskania klienta, bo dotychczasowy system sprzedaży przestaje się sprawdzać. Część próbuje przenieść swój biznes do internetu, zaczynając sprzedawać poprzez sklep internetowy czy Facebooka. Część zaczyna eksperymentować z promocjami. Jeszcze inni rozbudowują swoją ofertę o produkty i usługi, które w czasach kryzysu są popularne.

Większość dopiero teraz zaczyna rozumieć jak wiele możliwości jest dotarcia i pozyskania klienta. Gdyby nie kryzys, to być może nigdy nie sięgnęłoby się po te rozwiązania. Kryzys prędzej czy później się skończy, a dodatkowe źródła generujące dochód dla firmy pozostaną. Rozwiązania które miały pomóc tylko przetrwać, na stałe wpiszą się w strategię funkcjonowania Twojego biznesu.

Możliwości pozyskania klientów jest mnóstwo i to jeśli chodzi o marketing internetowy jak i tradycyjny. Zerknij do artykułu 23 rodzaje marketingu i który sprawdzi się najlepiej w Twojej firmie to się przekonasz. Jeżeli nie wiesz "jak ugryźć temat" to nie przejmuj się. Wszystko co nowe wydaje się z początku czarną magią.

Jak możesz zwiększyć sprzedaż w czasie kryzysu?

Nie wiem w jakiej branży działasz, ale podam kilka możliwości w zależności od branży którą prowadzisz:

  • Branża beauty - Możesz na swojej stronie wdrożyć system do rezerwacji online Bookero. Jak nie masz swojej strony to w pakiecie za 39,90 zł netto miesięcznie udostępniają kreator stron. Udało mi się dla moich czytelników załatwić dożywotnią zniżkę 20%.
  • Sprzedajesz produkty - Wykorzystaj do tego Facebooka lub załóż sklep internetowy. Coraz mniej ludzi widać na powietrzu, a jak mają do Ciebie trafić online skoro nie dajesz im takiej możliwości? Możesz też sprzedawać w Allegro, ale tam głównym czynnikiem jest niska cena. Nie wiesz jak się za to zabrać? Wykonuję reklamy na Facebooku i prowadzę fanpage firm. Mogę Ci pomóc zaistnieć na Fb i dotrzeć do ogromnej liczby potencjalnych klientów.
  • Świadczysz usługi - Portale z ogłoszeniami typu gumtree.pl - Promuj się gdzie się tylko da nie tylko w czasach kryzysu. Ograniczanie swoich działań do jednego źródła pozyskiwania klientów to błąd

Ciężko z góry określić która forma marketingowa będzie dla Ciebie najlepsza. Jak działasz lokalnie, to dobrze mogą się sprawdzić ulotki po okolicznych mieszkańcach czy banner reklamowy. Jeżeli masz już stronę internetową i nie zarabia, to znaczy że pozycjonowanie jest krótko lub słabo realizowane (albo wcale go nie było).

Nie jestem wróżbitą. Nic nie wiem o Tobie, Twoich problemach i Twoim biznesie. Wiem tylko tyle, że możesz nic nie robić oczekując pomocy od innych lub ogarnąć się i spróbować przetrwać kryzys. Pomyśl na spokojnie co możesz zrobić, żeby było lepiej niż jest. Samo nic się nie zrobi i lepiej nie będzie.

Te artykuły warto przeczytać

Kiedy dawanie promocji na produkty i usługi ma sens - Zobacz jak popularne w Polsce są akcje promocyjne. Ja sam często korzystam z promocji. Dowiesz się jakie promocje możesz wdrożyć u siebie i kiedy ma to sens.

Dlaczego prowadzenie bloga firmowego się opłaca - Jeżeli masz teraz więcej czasu z racji postoju w biznesie, zobacz dlaczego warto prowadzić bloga firmowego. Zdziwisz się jak wielu klientów może on do Ciebie sprowadzić bez względu czy działasz w branży usługowej czy produktowej.

Ile kosztuje strona internetowa - Do tej pory udało się działać bez strony firmowej czy sklepu internetowego? Super! W związku z kryzysem rozważasz posiadanie strony firmowej czy sklepu? Sprawdź ile ta inwestycja może Cię kosztować.

Czy istnieje skuteczna i tania reklama w internecie - To jako przestroga dla osób które szukają jak najtańszego i najszybszego rozwiązania problemów ze spadającym dochodem. Zobacz jakie skutki może mieć dla Ciebie kierowanie się niską ceną usług marketingowych.

Czy mnie dopadł kryzys spowodowany obecną sytuacją?

Zabrzmi to dziwnie, ale uwielbiam sytuacje kryzysowe w biznesie (w życiu osobistym już mniej). Oczywiście sam to też odczuwam. Część z moich klientów pracuje w branżach, którym - delikatnie mówiąc - się nie przelewa w związku z panującymi ograniczeniami. Gdyby prowadzenie biznesu było tylko pasmem sukcesów to byłoby za nudno.

Już w połowie marca jak pojawił się pierwszy lockdown zrezygnowałem z biura i zacząłem pracować z domu. Sam części moich klientów obniżyłem o 50% (lub całkowicie) budżet na działania marketingowe, bo wiedziałem jak mają ciężko. Sam przez to oczywiście dużo mniej zarabiałem.

Nadwyżkę czasu wykorzystałem na stworzenie i rozwój własnych projektów. Poprawiłem automatyzację procesów w firmie. Odbyłem już trochę szkoleń i przeczytałem książki o marketingu. Właśnie jestem w trakcie czytania poniższej książki (mój kot jak widać też lubi marketing).

A Ty? Jak zamierzasz rozegrać karty przy pokerowym stole z przedsiębiorczością?

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?

    Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]

    Czytaj artykuł
    Strategia zerowej ceny - Jak mądrze ją stosować?

    Przeglądając Facebooka czy wyniki wyszukiwarki Google, można odnieść wrażenie, że trzeba być idiotą żeby płacić za cokolwiek! Strona internetowa? Za darmo! Audyt SEO? Za darmo! Pozycjonowanie? Za darmo! Nic tylko brać i cieszyć się, że wszyscy mają takie dobre serca 😉 . Moim zdaniem w biznesie nie ma nic naprawdę za darmo. Usługa lub produkt […]

    Czytaj artykuł
    Pieprzyć marketing skoro sprzedaż i tak rośnie jak szalona!

    Wielu przedsiębiorców ma w dupie marketing, skoro i bez reklamy konto firmowe robi się tłuściutkie. W sumie jest to logiczne podejście. Po co wydawać pieniądze na zwiększenie sprzedaży, skoro sprzedaż fajnie się kręci i nie narzekasz na brak pieniędzy? Pisząc ten artykuł mam rekordową ilość stałych klientów, a świadczę usługi marketingowe od ponad dziesięciu lat. […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Recenzja książki „Zakamarki marki”

    Książka „Zakamarki marki” została przeze mnie zjedzona praktycznie od razu po książce „Grywalizacja”, ale musiałem sobie wszystko poukładać w głowie. Ochłonąłem i mogę na spokojnie napisać recenzję, z której się dowiesz czy warto zainwestować w zakup tej książki. „Zakamarki marki” nie jest tłuściutką książką. Raptem 211 stron, a więc spokojnie można w jeden dzień ją […]

    Czytaj artykuł
    Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie

    Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z […]

    Czytaj artykuł
    Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?

    Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)