Pozycjonowanie jest usługą marketingową dla cierpliwych. Efektywność zależy od branży, poziomu optymalizacji strony, budżetu na działania i konkurencji. Uśredniając, pierwsze efekty widać dopiero po ok. 3-6 miesiącach. Jak to wygląda po pierwszym miesiącu pozycjonowania bloga?
15 listopada 2020 roku minął dokładnie miesiąc od kiedy roboty Google mają odblokowany dostęp do bloga. Jeden miesiąc to bardzo krótki okres, w którym nie powinno się oczekiwać spektakularnych efektów. Pozycjonowanie w Google wymaga cierpliwości. a ten blog o marketingu nie jest żadnym wyjątkiem.
Ostatecznym celem działań marketingowych jest zwiększenie generowanych przez firmę dochodów.
Mam dwa cele do osiągnięcia przez pierwsze trzy miesiące pozycjonowania bloga:
Mimo że działam w marketingu od 3 stycznia 2011 roku, to mało kto o mnie słyszał. Współpracuję z kilkoma agencjami marketingowymi (wykonuję dla nich pozycjonowanie stron klientów), mam swoich klientów i tak naprawdę to tyle. W środowisku SEO nikt za bardzo nie wie kim jest Lembicz Michał.
O poprawie rozpoznawalności marki będą świadczyć 3 elementy:
Jak sytuacja z koronawirusem się uspokoi, to bardzo możliwe że będę gościnnie wykładał o pozycjonowaniu na studiach marketingowych w Białymstoku. Szczegółów nie znam jeszcze, ale taka aktywność, znacząco wpłynęłaby na rozpoznawalność mojej marki (czyli mojej osoby).
Samo prowadzenie bloga sprawia mi dużo przyjemności, ale nie zapłacę za to niestety rachunków. Moja strategia biznesowa zakłada, że do końca 2021 roku na pozycjonowanie strony będę przeznaczał 1000-3000 zł netto miesięcznie. Z racji na dużą konkurencję, chcę mieć rozbudowany długi ogon w pozycjonowaniu. Po 6 miesiącach działań SEO powinienem miesięcznie pozyskiwać 1-2 klientów na usługi marketingowe (wariant optymistyczny).
Pozyskanie tak naprawdę jednego klienta będzie dużym osiągnięciem, bo ciężko w branży marketingowej uzyskać efekty w ciągu pierwszych 6 miesięcy pozycjonowania. Konkurencja przez ten okres też pozycjonuje swoje strony, a mój budżet marketingowy jest na tyle niski, że muszę się ostro nagimnastykować, aby było widać efekty.
Na najtrudniejsze słowa kluczowe (czyli te widoczne w usługach) nie ma mowy o osiągnięciu TOP 10 w czasie krótszym niż rok i to przy dużo większym budżecie na działania. Obecne działania SEO nie są nawet na to ukierunkowane, bo byłoby to przepalanie budżetu na pozycjonowanie.
Najbardziej koncentruję się na działaniach wewnętrznych czyli tworzeniu nowych artykułów i linkowaniu wewnętrznym. O co w tym chodzi dowiesz się z artykułu jak wygląda pozycjonowanie bloga WordPress. Pozwala mi to na szybkie zyskanie widoczności w wyszukiwarce Google niskim kosztem.
Działania zewnętrzne są bardzo delikatne. Wykorzystuję głównie własne zaplecze i komentarze na blogach. Mniejszy akcent idzie na razie na fora internetowe czy artykuły sponsorowane/gościnne. Ilość działań zostaje określona budżetem w danym miesiącu, a nie ilością linków. Jak stwierdzam, że dany link jest wart swojej ceny to go pozyskuję (ale trzymam się ustalonego przez siebie budżetu).
Taka strategia ma jeden duży plus: Wygląda chaotycznie. Jednego miesiąca w ramach budżetu pozyskam 100 odnośników zewnętrznych. W kolejnym będzie ich 2-3. Raz będą to linki graficzne. Innym razem tekstowe. Im bardziej naturalnie wyglądają działania, tym lepiej i bezpieczniej dla pozycjonowanej strony.
"Efekty" to bardzo mocno powiedziane. Jednak widać, że coś tam zaczyna się dziać, a biorąc pod uwagę że strona dla Google jest widoczna od miesiąca, to jestem zadowolony. Obecnie tak wygląda widoczność strony w Google w TOP 50 według narzędzia Senuto z dnia 16.11.2020 (link do recenzji).
Najbardziej prawdopodobne, że wkrótce będę widoczny w TOP 10 na trzy słowa kluczowe:
Tania reklama w internecie - Artykuł w którym pokazuję efekty przesadnego oszczędzania na reklamie. Szansę na pozyskanie przez niego klienta są niewielkie, bo jak ktoś szuka taniej reklamy, to bardzo prawdopodobne że nie dysponuje odpowiednim budżetem na współpracę ze mną.
Firma marketingowa Warszawa - W tym artykule polecam agencje marketingowe w Warszawie które moim zdaniem powinny profesjonalnie wykonać swoją pracę. Ten artykuł ma bliskie zeru szanse bezpośredniego pozyskiwania klientów, ale pośrednio może przynieść wiele korzyści.
Jak sprawdzić pozycję strony w Google na dane słowo kluczowe - Widoczność na to słowo kluczowe pozwoli mi pośrednio osiągnąć korzyści finansowe z bloga poprzez wdrożenie linków afiliacyjnych. Szansa na pozyskanie klienta jest niewielka, ale będę ją w odpowiednim czasie zwiększać.
Ten artykuł pokazuje, że po pierwszym miesiącu pozycjonowania nie można się spodziewać cudów. Zresztą budżet jest na razie niewielki na działania, ale to wynika już z obranej przeze mnie strategii marketingowej. Kolejny case study odnośnie pozycjonowania tego bloga zamieszczę 15 stycznia 2021 roku (po 3 miesiącach pozycjonowania).
Bardzo ciekawe, jednaj trzeba w to włożyć mimo wszystko sporo pracy 🙂
Pracy i pieniędzy 🙂 Do pewnego momentu darmowe rozwiązania przynoszą efekty, ale są strasznie czasochłonne.
Osobom, którym zależy na rozwoju własnego biznesu w sieci, ta wiedza na pewno się przyda.
Po prostu pokazuję, że pozycjonowanie jakiekolwiek strony (firmowej, sklepu internetowego czy bloga) po miesiącu nie przynosi praktycznie żadnych korzyści.
Takie informacje, zwłaszcza aktywności ujęte w długim czasie, przynoszą wymierne korzyści, warto zatem zgłębić tę wiedzę. 🙂
Pozycjonowanie wymaga sporo wytrwałości. Efekty nie będą pojawiać się szybko, jednak jeśli stale będziemy dbać o rozwój, możemy uzyskać zadowalające korzyści.
Trafiłem na Twojego bloga z pewnego forum. Trzymam kciuki za powodzenie w dążeniu do celu 🙂
Dzięki Kamil 🙂