Lembicz-logo
Lembicz
16 listopada 2020

Case Study: Pierwszy miesiąc pozycjonowania bloga

Pozycjonowanie jest usługą marketingową dla cierpliwych. Efektywność zależy od branży, poziomu optymalizacji strony, budżetu na działania i konkurencji. Uśredniając, pierwsze efekty widać dopiero po ok. 3-6 miesiącach. Jak to wygląda po pierwszym miesiącu pozycjonowania bloga?

15 listopada 2020 roku minął dokładnie miesiąc od kiedy roboty Google mają odblokowany dostęp do bloga. Jeden miesiąc to bardzo krótki okres, w którym nie powinno się oczekiwać spektakularnych efektów. Pozycjonowanie w Google wymaga cierpliwości. a ten blog o marketingu nie jest żadnym wyjątkiem.

  • Budżet przeznaczony na pozycjonowanie bloga w pierwszym miesiącu: 1330 zł netto (biorąc pod uwagę też wartość linków na własnych projektach)
  • Widoczność bloga w Google: 20 słów kluczowych w TOP 50
  • Ilość czasu poświęconego na zdobycie linków darmowych: 105 minut
  • Liczba linkujących stron do bloga według GSC: 19 (230 linków)
  • Ilość odwiedzin z wyników organicznych: 25

Jaki jest cel do osiągnięcia w pierwszych 3 miesiącach?

Ostatecznym celem działań marketingowych jest zwiększenie generowanych przez firmę dochodów.

Mam dwa cele do osiągnięcia przez pierwsze trzy miesiące pozycjonowania bloga:

Zwiększenie świadomości marki

Mimo że działam w marketingu od 3 stycznia 2011 roku, to mało kto o mnie słyszał. Współpracuję z kilkoma agencjami marketingowymi (wykonuję dla nich pozycjonowanie stron klientów), mam swoich klientów i tak naprawdę to tyle. W środowisku SEO nikt za bardzo nie wie kim jest Lembicz Michał.

O poprawie rozpoznawalności marki będą świadczyć 3 elementy:

  1. Liczba osób lubiących stronę na Facebooku wyniesie 50 - W dniu pisania tego artykułu, stronę obserwuje raptem 18 osób, a 16 ją lubi. Przy czym większość z tych osób, to po prostu moi znajomi. Zaprosiłem tylko te osoby, których mogą interesować informacje ze świata marketingu. Do końca roku 2020 chcę posiadać minimum 50 osób lubiących bloga.
  2. Ruch z wyników organicznych wyszukiwarki Google wyniesie 100 unikalnych użytkowników miesięcznie - Mam małe oczekiwania przez pierwsze trzy miesiące pozycjonowania. W pierwszym miesiącu żadne ze słów kluczowych nie trafiło do TOP 10, a więc nie ma co oczekiwać dużego ruchu.
  3. Uzyskanie do 5 naturalnych linków do strony - Naturalne, czyli uzyskane od innych użytkowników w dowolnej formie. Najbardziej zależy mi na linkach z innych stron, ale obecnie każdy naturalny link będzie dużym sukcesem.
ciekawostka: Tam samo jak ja nazywa się model z Leszna. Można powiedzieć, że swoją obecnością robię mu czarny PR, bo do wyglądu modela mi trochę daleko. Szanse na zyskanie rozpoznawalności w branży modowej mam bliskie zeru, więc pozostaje mi świat marketingu do zdobycia 🙂

Jak sytuacja z koronawirusem się uspokoi, to bardzo możliwe że będę gościnnie wykładał o pozycjonowaniu na studiach marketingowych w Białymstoku. Szczegółów nie znam jeszcze, ale taka aktywność, znacząco wpłynęłaby na rozpoznawalność mojej marki (czyli mojej osoby).

Zwiększenie generowanych dochodów

Samo prowadzenie bloga sprawia mi dużo przyjemności, ale nie zapłacę za to niestety rachunków. Moja strategia biznesowa zakłada, że do końca 2021 roku na pozycjonowanie strony będę przeznaczał 1000-3000 zł netto miesięcznie. Z racji na dużą konkurencję, chcę mieć rozbudowany długi ogon w pozycjonowaniu. Po 6 miesiącach działań SEO powinienem miesięcznie pozyskiwać 1-2 klientów na usługi marketingowe.

Pozyskanie tak naprawdę jednego klienta będzie dużym osiągnięciem, bo ciężko w branży marketingowej uzyskać efekty w ciągu pierwszych 6 miesięcy pozycjonowania. Konkurencja przez ten okres też pozycjonuje swoje strony, a mój budżet marketingowy jest na tyle niski, że muszę się ostro nagimnastykować, aby było widać efekty.

Na najtrudniejsze słowa kluczowe (czyli te widoczne w usługach) nie ma mowy o osiągnięciu TOP 10 w czasie krótszym niż rok i to przy dużo większym budżecie na działania. Obecne działania SEO nie są nawet na to ukierunkowane, bo byłoby to przepalanie budżetu na pozycjonowanie.

Jak wygląda strategia pozycjonowania

Najbardziej koncentruję się na działaniach wewnętrznych czyli tworzeniu nowych artykułów i linkowaniu wewnętrznym. O co w tym chodzi dowiesz się z artykułu jak wygląda pozycjonowanie bloga WordPress. Pozwala mi to na szybkie zyskanie widoczności w wyszukiwarce Google niskim kosztem.

Działania zewnętrzne są bardzo delikatne. Wykorzystuję głównie własne zaplecze i komentarze na blogach. Mniejszy akcent idzie na razie na fora internetowe czy artykuły sponsorowane/gościnne. Ilość działań zostaje określona budżetem w danym miesiącu, a nie ilością linków. Jak stwierdzam, że dany link jest wart swojej ceny to go pozyskuję (ale trzymam się ustalonego przez siebie budżetu).

Od 2021 roku zostanie zablokowany do bloga dostęp dla robotów najpopularniejszych narzędzi do analizy linków (Ahrefs i Majestic). W ten sposób moja konkurencja będzie miała trudniej namierzyć wartościowe lokalizacje z których korzystam.

Taka strategia ma jeden duży plus: Wygląda chaotycznie. Jednego miesiąca w ramach budżetu pozyskam 100 odnośników zewnętrznych. W kolenym będzie ich 2-3. Raz będą to linki graficzne. Innym razem tekstowe. Im bardziej naturalnie wyglądają działania, tym lepiej i bezpieczniej dla pozycjonowanej strony.

Efekty pozycjonowania w pierwszym miesiącu

"Efekty" to bardzo mocno powiedziane. Jednak widać, że coś tam zaczyna się dziać, a biorąc pod uwagę że strona dla Google jest widoczna od miesiąca, to jestem zadowolony. Obecnie tak wygląda widoczność strony w Google w TOP 50 według narzędzia Senuto z dnia 16.11.2020 (link do recenzji).

pierwszy miesiąc pozycjonowania bloga - pozycje01

Najbardziej prawdopodobne, że wkrótce będę widoczny w TOP 10 na rzy słowa kluczowe:

Tania reklama w internecie - Artykuł w którym pokazuję efekty przesadnego oszczędzania na reklamie. Szansę na pozyskanie przez niego klienta są niewielkie, bo jak ktoś szuka taniej reklamy, to bardzo prawdopodobne że nie dysponuje odpowiednim budżetem na współpracę ze mną.

Firma marketingowa Warszawa - W tym artykule polecam agencje marketingowe w Warszawie które moim zdaniem powinny profesjonalnie wykonać swoją pracę. Ten artykuł ma bliskie zeru szanse bezpośredniego pozyskiwania klientów, ale pośrednio może przynieść wiele korzyści.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google na dane słowo kluczowe - Widoczność na to słowo kluczowe pozwoli mi pośrednio osiągnąć korzyści finansowe z bloga poprzez wdrożenie linków afiliacyjnych. Szansa na pozyskanie klienta jest niewielka, ale będę ją w odpowiednim czasie zwiększać.

Ten artykuł pokazuje, że po pierwszym miesiącu pozycjonowania nie można się spodziewać cudów. Zresztą budżet jest na razie niewielki na działania, ale to wynika już z obranej przeze mnie strategii marketingowej. Kolejny case study odnośnie pozycjonowania tego bloga zamieszczę 15 stycznia 2021 roku (po 3 miesiącach pozycjonowania).

Autor artykułu: Lembicz 

autor bloga lembicz
Od 2020 roku prowadzę tego bloga dzieląc się wiedzą i doświadczeniem które zdobywam od 2011 roku. Jak widać trochę mi się zeszło z założeniem bloga :-) Mam nadzieję że znajdziesz tutaj przydatne informacje. Pamiętaj! Marketing prowadzi do większej sprzedaży. Większa sprzedaż to większe zarobki i tego Ci życzę.

Więcej w kategorii 

Dyskusja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

LEMBICZ.PL
Blog o marketingu internetowym i stacjonarnym. Założony w 2020 roku, a w branży marketingowej działam od 2011 roku. Mam nadzieję, że materiały opublikowane na blogu wciągną Cię w fascynujący świat marketingu.
Polityka prywatności
© 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram