logo-lembicz

Status: Ikona statusu case'a

Reklama na Facebooku w sektorze B2B

Zobacz efektywność kampanii marketingowej na Facebooku w sektorze B2B. Od minimalistycznej kampanii do rozbudowanej reklamy - jaka będzie skuteczność i czy się to opłaca?

O projekcie

Start: 18 listopada, 2021
Koniec: 18 stycznia, 2022

cele

Cel: Pozyskanie 10 klientów na pozycjonowanie

Zapytaj o reklamę na Facebooku

Chcesz żebym stworzył i prowadził dla Ciebie kampanie reklamowe na Facebooku? Daj znać, a zobaczę co tam można kocurowego zdziałać.

reklama Facebook

Oś czasu

14 listopada 2021

Startuję z reklamą na Facebooku

18 listopada odpalam testowo kampanię reklamową na Facebooku. Standardowo nie mam wygórowanych oczekiwań, zwłaszcza że element kontaktowy jest - tak jakby - bezpłatny 🙂 .

Test będzie podzielony na dwa etapy:

  • Etap pierwszy: 18 listopad 2021 - 18 grudzień 2021 -> Kampania reklamowa na Facebooku
  • Etap drugi: 18 grudzień 2021 - 18 styczeń 2021 -> Kampania reklamowa + remarketing na Facebooku

Według mnie po odpaleniu remarketingu efektywność będzie znacznie większa, ale niech to zweryfikują twarde dane a nie moje przypuszczenia. Z racji że nie lubię wywalać niepotrzebnie pieniędzy (jak każdy), przez pierwsze dwa miesiące kampania reklamowa na Facebooku będzie prowadzona według konceptu MVP (Minimum Viable Product).

Minimalnym nakładem czasu i pieniędzy chcę sprawdzić czy kampania reklamowa zadziała. Jeżeli dane zwrotne będą obiecujące, to już kampanię rozbuduję i zrobię z tego solidny lejek sprzedażowy.

Jaki jest cel marketingowy?

W pierwszym etapie ruch będzie kierowany na landing page w obrębie domeny Lembicz.pl (ale nie ma z niej możliwości przejścia na inne podstrony). Celowo nie podam dokładnego adresu żeby nie zakłócać przebiegu testu. Zamieszczę zrzut ze strony, żeby przybliżyć o co chodzi z tym landingiem.

zrzut ekranu z landing page

Jak widać na powyższym zrzucie ekranu, chodzi o sprawdzenie skuteczności pozycjonowania strony. Coraz częściej zgłaszają się do mnie osoby mocno wku***ne brakiem efektywności pozycjonowania, i chcą żebym rzucił na to okiem (najczęściej ma to miejsce gdy stronę pozycjonuje agencja SEO).

Stwierdziłem, że to będzie dobry temat, żeby pokazać jak kocur marketingu radzi sobie w kwestii reklam na Facebooku. Pewnie gdyby taki audyt skuteczności pozycjonowania był całkowicie za darmo to skuteczność byłaby większa, ale…

zrzut ekranu z landing page

Każda osoba która zgłosi się po taki raport, zawiera ze mną gentlemeńską umowę. Po wysłaniu raportu pod kątem skuteczności pozycjonowania, liczę na uczciwość i przelanie przez zamawiającego dowolnej kwoty na schronisko dla zwierząt.

Przesyłam raport i na tym koniec bezpośredniego kontaktu. NIE NAMAWIAM BEZPOŚREDNIO NA WSPÓŁPRACĘ ze mną. Dopiero jak ktoś sam się ze mną skontaktuje, to pokażę jak wygląda pozycjonowanie u kocura marketingu.

Zapowiada się więc bardzo ciekawy case study, który pośrednio daje znacznie więcej informacji niż pośrednio: Czy ludzie są uczciwi i respektują umowę gentlemeńską? Które firmy/którzy marketingowcy często oszukują klientów? W jakich budżetach konkurencja pozycjonuje strony? I całe mnóstwo innych.

No ale wiadomo, że po to puszcza się kampanie reklamowe na Facebooku, żeby przyniosło to dochód. Przejdźmy zatem do szczegółów tego case study i moich oczekiwań.

Etap pierwszy 18.11.2021-18.12.2021

  • Ilość kampanii reklamowych: 2
  • Ilość kreacji reklamowych: 3 graficzne | 1 wideo
  • Cel kampanii: Przejście na landing page
  • Ilość grup docelowych: 4
  • Dzienny budżet reklamowy: 80 zł netto
  • Lead: Wypełnienie i wysłanie formularzu

Na początku będą tylko dwie kampanie reklamowe w ramach których powstaną łącznie cztery kreacje reklamowe. Budżet na kreacje graficzne wyniesie 60 zł dziennie, a na kreację wideo 20 zł dziennie.

Zakładam konwersję z landinga na poziomie 5%. Na dwadzieścia unikalnych odwiedzin, jedna osoba zdecyduje się wypełnić formularz ->Lead. Natomiast na dwadzieścia takich raportów, jedna osoba rozpocznie ze mną współpracę (5%) ->Klient.

Tego się spodziewam liczbowo:

  • 1 wejście na landinga na 50 wyświetleń kreacji reklamowej (skuteczność 2%)
  • 1 lead (wypełnienie i wysłanie formularza) na 20 wejść na landinga (skuteczność 5%)
  • 20 leadów oznacza nawiązanie współpracy na pozycjonowanie strony internetowej (skuteczność 5%)

CPL (Cost Per Lead) wyniesie maksymalnie 50 zł netto, a więc marketingowy koszt pozyskania klienta wyniesie maksymalnie 1000 zł netto (20 leadów = 1 klient). Dużo, ale są to maksymalne dopuszczane przeze mnie wartości.

Trzeba jeszcze brać pod uwagę czas (który też ma swoją wartość) potrzebny na wykonanie analizy pod kątem skuteczności pozycjonowania. Całościowy koszt pozyskania jednego klienta CAC (Customer Acquisition Cost) wyniesie maksymalnie 1500 zł netto.

Oznacza to (mocno uśredniając), że maksymalnie po 3-5 miesiącach nastąpi bezpośredni zwrot z inwestycji w działania marketingowe na Facebooku. Przerażające, ale uważam że ciężko jest zdobyć zaufanie osoby, która została oszukana przez nierzetelnego wykonawcę.

Cel biznesowy pierwszego etapu

Pozyskanie 3 klientów na pozycjonowanie w pierwszym miesiącu trwania testu byłoby MEGA ZADOWALAJĄCYM WYNIKIEM. Wisienką na torcie jest pozyskana baza adresów email, do których mogę kierować reklamy moich produktów (kursy, szkolenia, książki, webinary, itd.) . To bardzo odległa przyszłość, ale się na to przygotowuję.

Jak nawiążę współpracę na pozycjonowanie 10 stron internetowych, to zatrzymuję Case Study. Wątpię żeby tak się stało już w pierwszym miesiącu, ale z góry uprzedzam. Mam ograniczone moce przerobowe.

Przy case study pozycjonowania bloga też miałem swoje założenia, które okazały się błędne. Chciałem przez rok pozyskać 3 klientów a wyszło 28... Czy i tutaj się przestrzelę? Czas pokaże.

Etap drugi 18.12.2021-18.1.2022

Boli mnie serce, że od razu nie zaczynam kampanii z ustawionym remarketingiem 🙁 . No ale chcę pokazać Ci różnicę pomiędzy kampanią bez i z remarketingiem na Facebooku. Wezmę na klatę gorszą skuteczność etapu pierwszego, żeby to pokazać.

Kampania z pierwszego etapu dalej będzie latać, ale zrobię kopie kreacji i dam tam już formularz bezpośrednio z poziomu Facebooka do wypełniania + pojawi się kampania remarketingowa:

  • Ilość kampanii reklamowych: 1
  • Ilość kreacji reklamowych: 1 wideo
  • Cel kampanii: Przejście na landing page lub wypełnienie formularza Facebook
  • Ilość grup docelowych: 1 (kierowane do wszystkich osób z etapu pierwszego, które miały styczność z kreacjami reklamowymi, ale nie wysłały formularza)
  • Dzienny budżet reklamowy: 10-20 zł dziennie
  • Lead: Wypełnienie formularza

Skoro poprzez stronę lądującą się nie udało, to atakuję ponownie za pomocą mocniejszej kreacji wideo i skracam drogę potrzebną do pozyskania leada (wypełnienie formularza z poziomu Facebooka).

Ponieważ nie jestem już tak zupełnie nieznajomy, to szacuję że na 100 unikalnych wyświetleń wideo będzie 5 leadów (wypełnionych formularzy), co oznacza skuteczność na poziomie 5%. Natomiast na 10 takich wysłanych raportów skuteczności pozycjonowania uda się nawiązać jedną współpracę (10% skuteczności)

Pokażę to na liczbach żeby było łatwiej

  • 100 unikalnych wyświetleń kreacji reklamowej = 5 leadów (5% skuteczność)
  • 10 leadów = 1 klient (10% skuteczność)

Biorąc pod uwagę etap pierwszy i drugi CPL (Cost Per Lead) wyniesie maksymalnie 1780 zł netto. Czyli w porównaniu z etapem pierwszym, pozyskanie klienta wyniesie mnie maksymalnie "tylko" 280 zł więcej.

Dokładając tylko 280 zł uwzględniając koszty marketingu i czas na przygotowanie 10 raportów, zakładam że pozyskam niezdecydowanego od razu klienta. Te 280 złotych to tylko 18,6% CAC pierwszego etapu więc Twoim zdaniem warto spróbować?

To jaka będzie skuteczność drugiego etapu zależy tak naprawdę od liczby osób, które miały jakąkolwiek styczność z landing page. Ciężko mi tutaj cokolwiek szacować, ale spróbuję.

Cel biznesowy w drugim etapie

Pozyskanie 7 klientów (3 z reklamy na pierwszym etapie i 4 z remarketingu). Łącznie przez dwa miesiące trwania tego case study zakładam nawiązanie współpracy na pozycjonowanie 10 stron internetowych.

Pamiętaj, że to jest na razie tylko test. Nim już potężnie rozbuduję lejek sprzedażowy, chcę sprawdzić czy ma to sens. Dlatego przeznaczam na wdrożenie kampanii reklamowej na Facebooku niewiele czasu w porównaniu z tym co będzie, jeśli wyniki będą zadowalające.

Budżet marketingowy na to case study

Na samą reklamę na Facebooku przeznaczę maksymalnie 5400 zł netto przez dwa miesiące. Zakładam, że finalnie pójdzie około 3000 zł netto, ale doświadczenie nauczyło mnie żeby zakładać maksymalne koszty i minimalne zyski.

Czy reklama na Facebooku w sektorze B2B się opłaci? Czy uda się zdobyć zaufanie osób, które przejechały się na nierzetelnym pozycjonowaniu? Zobaczymy już przy kolejnej aktualizacji tego case study 18.12.2021

Chcesz współpracować?

Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



    kontakt-w-sprawie-marketingu
    logo-lembicz

    Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

    Polityka prywatności

    Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

    Skontaktuj się

    Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

    Kontakt+48 531 815 377