Silna marka osobista to potężna broń. Dzięki niej łatwiej pozyskuje się klientów, prowadzi negocjacje czy można znaleźć lepszą pracę. Niestety budowa marki osobistej, nie jest prosta ani szybka. Pokażę Ci jak krok po kroku zbudować świadomą, silną markę osobistą.
Marka osobista (personal branding) otwiera mnóstwo drzwi istotnych w biznesie. Dlatego tak wiele osób - w tym i ja - pragnie ją zbudować. Idealnie kwintesencję silnej marki oddaje ten cytat: "Marka osobista to to co mówią o Tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju." - Jeff Bezos
Uważam, że każdy człowiek ma jakieś wybitne umiejętności. Nie każdy ma natomiast czas i szczęście, aby te wybitne umiejętności w sobie odkryć i udoskonalić.
Ja totalnie nie znam się na mechanice samochodowej, sztuce, muzyce, budownictwie i milionach innych rzeczy. Znam się natomiast na marketingu i chcę pomagać firmom rozwiązywać problemy ze słabą sprzedażą. To jest moja SUPERMOC, a jaka jest Twoja?
Tutaj drobna uwaga. Jeżeli Twoje wybitnie umiejętności nie sprawiają Ci radości, to nie opieraj na tym marki osobistej. Prędzej czy później sobie odpuścisz i tylko zmarnujesz niepotrzebnie czas. Rób w życiu to co lubisz, bo dzięki temu pozostaniesz sobą i Twoja marka osobista będzie autentyczna.
Tak więc nie chodzi tylko o to w czym jesteś wybitnie dobry. Jeszcze powinno sprawiać Ci to radość. Wtedy cały proces budowania silnej marki osobistej nie staje się żmudną i nudną koniecznością, a po prostu dobrą zabawą.
Stań się widoczny wszędzie tam, gdzie Twoja osoba może udowodnić, że zna się na danej branży/specjalizacji. Im częściej się pokażesz, tym bardziej utrwali się Twój wizerunek jako eksperta. Nie obawiaj się hejtu, bo jest duże prawdopodobieństwo, że pojawią się osoby (szybko je rozpoznasz), które poświęcają mnóstwo czasu i energii na szydzenie z innych.
Zawsze wychodziłem z założenia, że zamiast walczyć ze sobą, lepiej jest ze sobą współpracować. Nie wywyższaj się swoją wiedzą. Jeżeli dostrzeżesz błąd, to daj o tym komuś znać bez obecności innych osób. W ten sposób zyskujesz sojuszników, którzy mogą przyśpieszyć proces budowania przez Ciebie silnej marki osobistej.
Udzielanie się w social mediach czy na forach jest prostsze, wygodniejsze i - jak na razie - darmowe. Opieranie budowy wizerunku marki osobistej o jakiekolwiek źródła w których jest się tylko użytkownikiem, a nie właścicielem to moim zdaniem potworny błąd. Nigdy nie ma pewności, że Twoje konto nie zostanie zlikwidowane, a wraz z nim czas poświęcony na budowanie wizerunku marki osobistej.
Dlatego ja prowadzę tego bloga o marketingu i to do niego staram się kierować ruch z innych kanałów budowania marki. Jest to znacznie bardziej czasochłonne, ale mam pełną kontrolę nad tym co pojawia się na mojej stronie. Udzielam się oczywiście w innych kanałach, ale poświęcam na to znacznie mniej czasu i pieniędzy.
Zobacz na mój CASE STUDY LIVE: POZYCJONOWANIE BLOGA jak własna strona internetowa plus pozycjonowanie, pozwala mi budować wizerunek marki osobistej, i jeszcze pozyskiwać klientów na usługi marketingowe w których się specjalizuję.
Postawienie prostej strony na WordPress nie jest dużym wydatkiem (zmieścisz się w 100 złotych), a zawsze to będzie Twoja własność. Z czasem zawsze można ją usprawnić, ale będziesz mieć już treści i generować ruch.
Nie wstydź się tego, że bierzesz udział w jakimś szkoleniu, kursie czy kupiłeś książkę konkurencji. Na moim blogu możesz znaleźć recenzje dwóch książek o marketingu: Odczaruj marketing internetowy Wojciecha Bizuba i 180 wydawnictwa Expertia.
Mimo że siedzę w marketingu od ponad dziesięciu lat, to cały czas się uczę. Najgorsze co możesz zrobić, to stwierdzić, że nie ma już lepszego kocura w danej branży/specjalizacji od Ciebie i spocząć na laurach. Wtedy stopniowo będzie się osłabiać siła Twojej marki osobistej, nim jeszcze w pełni się rozkręci.
Przy budowaniu marki osobistej dobrze mieć pomysł na wyróżnienie się z tłumu. Podam kilka przykładów kolegów z branży:
Pomyśl w jaki sposób Ty możesz się wyróżnić wśród innych specjalistów. Popatrz na tych, którzy już mają zbudowaną silną markę osobistą. Co ich wyróżnia? Jak Ty chcesz być postrzegany?
Budowanie marki osobistej to długi proces. Nie zrobisz tego z dnia na dzień. Potrzeba wielu miesięcy a czasami nawet i lat, do stworzenia silnej marki osobistej. Zresztą, jeśli robisz to co lubisz, to nie ma znaczenia jak długo to potrwa.
U mnie budowanie marki osobistej trwa niecały rok 🙂 Długo się zbierałem z założeniem bloga, ale pomaganie firmom w zarabianiu większej ilości pieniędzy, to dla mnie wspaniała rozrywka. Jak tak będziesz do tego podchodzić, to budowanie marki osobistej potrwa szybciej niż myślisz.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.
Polityka prywatnościLembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone