Blog firmowy - Czy to się opłaca?

Blog firmowy na stronie internetowej jest obecnie standardem, który często jest zaniedbywany. Pisanie sprawia mi bardzo dużo frajdy, zwłaszcza na tematy biznesowe i marketingowe, którymi się interesuję. Prowadzenie bloga firmowego nie ma przeważnie bezpośredniego przełożenia na zyski, ale pośredni wpływ może mieć ogromne znaczenie, pod warunkiem, że robisz to dobrze.

Mój blog o marketingu składa się w 99% z artykułów, które nie mają bezpośredniego wpływu na zarobki (nie licząc artykułów zawierających linki afiliacyjne). Ludzie mogą wejść, przeczytać to, co ich interesuje i wyjść. Natomiast maksymalnie 1% zawartości strony to usługi marketingowe i produkty, na których można zarobić pieniądze.

Blog firmowy pozwala dotrzeć do ogromnej liczby potencjalnych klientów. Sprawdź, czy Twoja konkurencja prowadzi bloga? O czym piszą? Robią to właśnie dlatego, że blog firmowy pozwala pozyskiwać klientów, ale to nie jedyne jego zalety.

Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego

  • Blog pozwala stać się ekspertem - Nic nie buduje pozycji eksperta wśród nowych klientów tak skutecznie jak blog lub kanał na YouTube. Dzielenie się fachową wiedzą, która pomaga innym rozwiązać problemy, buduje pozycję w branży. Nie bez powodu blogerzy i youtuberzy zarabiają duże pieniądze. Dla wielu są oni autorytetem w danej dziedzinie i cieszą się zaufaniem. Blog firmowy sprawia, że to właśnie Twoja firma zyskuje większą rozpoznawalność, autorytet i zaufanie.
  • Budowanie rozpoznawalności marki - Każda firma stara się prezentować swoje usługi lub produkty w sposób profesjonalny, unikalny i wartościowy. Wszędzie te same teksty, jak "ogromne doświadczenie", "100% zadowolenia klientów", "unikalne podejście" itd. Poprzez bloga możesz pokazać rzeczywistą wartość swojej firmy: jak pracuje? Czym się kieruje? Jak pomogła klientom? To znacznie lepiej dociera do klienta i zwiększa szansę jego pozyskania.
  • Widoczność w wyszukiwarce Google - Pisząc artykuły pod kątem słów kluczowych na długi ogon, Twój blog firmowy może zyskiwać coraz lepszą widoczność w Google. Użytkownicy internetu wpisują coraz bardziej konkretne słowa kluczowe, a na nie zyskać widoczność jest znacznie łatwiej, szybciej i taniej niż na frazach ogólnych typu "buty", "chwilówki", "restauracja" itd.
  • Google lubi jak strona "żyje" - Prowadząc bloga firmowego pokazujesz Google, że Twoja strona się rozwija, a nie stoi w miejscu. Google postrzega takie strony lepiej niż statyczne strony, które nie zmieniają swoich wartości. Oczywiście takie strony również mogą być wysoko w rankingu, ale wtedy wymaga to większego budżetu na linkowanie zewnętrzne. Regularne umieszczanie artykułów na blogu potrafi zdziałać cuda.

No dobrze, mam nadzieję, że już wiesz, dlaczego prowadzenie bloga firmowego jest ważne. W takim razie, jakie artykuły możesz publikować na swoim blogu?

Artykuły pisane dla klientów

W tego rodzaju artykułach nie trzeba zwracać uwagi na długość, chociaż minimalna liczba 4000 znaków ze spacjami powinna być zachowana. W takich tekstach można zawrzeć informacje o odbytych szkoleniach, zrealizowanych projektach, ważnych wydarzeniach firmowych itp. Tego typu artykuły bardziej przypominają aktualności niż wpisy na blogu.

Takie treści sugerują, że firma się rozwija. Coś zawsze się w niej dzieje i nie ma oznak, aby w najbliższej przyszłości miała zniknąć z rynku. Takie artykuły ułatwiają również znalezienie pracowników czy pozyskanie klientów. Warto więc od czasu do czasu pokazać, że firma "żyje i ma się dobrze", niż tylko koncentrować się na pisaniu artykułów, które mają wpłynąć na pozyskiwanie klientów.

Artykuły pod kątem słów kluczowych

Prowadzenie bloga firmowego z myślą o tworzeniu artykułów zawierających wartościowe słowa kluczowe w treści, otwiera możliwości dotarcia do nowych klientów. Każdy z opublikowanych tekstów na blogu to szansa na sprzedaż usług lub produktów, a aby dotrzeć do takiej osoby, trzeba połączyć umiejętność "lekkiego pióra" z optymalizacją treści.

Zresztą, bardzo możliwe, że gdyby nie widoczność tego artykułu w wyszukiwarce Google pod słowo kluczowe "blog firmowy" i powiązane frazy, nigdy byś na ten blog nie trafił. Im więcej takich artykułów napiszesz na swoim blogu firmowym, tym więcej potencjalnych klientów na niego trafi.

O tym, jak wygląda pisanie artykułów zoptymalizowanych pod konkretne słowa kluczowe i wartościowych merytorycznie, można napisać książkę (i już trochę takich książek istnieje). W recenzji narzędzia do pisania artykułów Contadu przeczytasz, jak to dokładnie wygląda.

Jak prowadzić bloga firmowego

Poprawione błędy gramatyczne, ortograficzne, stylistyczne: Spójrz na sposób prowadzenia bloga przez Twoją konkurencję. Jeśli oni tego nie robią, bez problemu znajdziesz blogi firmowe w innych branżach. Wypadałoby jednak napisać coś więcej niż odesłać do szukania odpowiedzi w internecie, więc oto proces prowadzenia bloga firmowego według mnie:

  • Regularne publikacje - Nie musisz pisać codziennie, a zakładając, że mają to być wartościowe merytorycznie artykuły dostosowane pod kątem słów kluczowych, byłoby to bardzo trudne. Lepiej określić harmonogram i trzymać się go. Napisanie 1 artykułu na dwa tygodnie/miesiąc nie będzie zbytnim przemęczeniem.
  • Analiza słów kluczowych - Analizy wykonuję zarówno szukając inspiracji, jak i sprawdzając, czy dany temat artykułu może sprowadzić do mnie ruch z wyników organicznych. Skoro już piszesz, to pisz tak, aby z Google można było do Ciebie trafić.
  • Analiza treści - Gdy już wiesz, o czym pisać, musisz wiedzieć, jak to napisać, aby nie odbiegać od konkurencji pod względem SEO. Ilość znaków, nagłówków, formatowanie treści, liczba obrazków, jaki utworzyć tytuł artykułu i opis (metadane title i description) itp. Jest tego trochę, ale warto nad tym przysiąść.
  • Pamiętaj, że piszesz dla ludzi, a nie robotów Google - Nie lej wody i nie próbuj na siłę umieszczać słów kluczowych w artykule. Jeśli po zakończeniu pisania stwierdzisz, że wygląda to, jakby napisał to pięciolatek, zacznij od nowa lub poszukaj copywritera.

Czy ja mogę poprowadzić Twój blog firmowy?

Nie znajdę czasu, żeby osobiście poprowadzić Twój blog firmowy. Sam prowadzę dwa blogi: Lembicz.pl (właśnie na nim jesteś) oraz PrzemyslaneZarabianie.pl (o zarabianiu, inwestowaniu oraz oszczędzaniu). Mam za to wspaniały zespół copywriterów, którzy z pewnością poradzą sobie z prowadzeniem Twojego bloga firmowego.

WAŻNE:Prowadzenie bloga firmowego jest dodatkową usługą, z której mogą skorzystać wyłącznie klienci, dla których wykonujemy usługi marketingowe. Jeżeli interesuje Cię tylko prowadzenie bloga firmowego, to nie możemy się tym zająć.

Zachęcam do spróbowania prowadzenia bloga firmowego własnymi siłami. Może okazać się, że pisanie całkiem dobrze Ci idzie? Nie dowiesz się tego, póki nie spróbujesz. Trzymam kciuki, aby prowadzenie bloga firmowego sprawiło Ci mnóstwo frajdy i przyniosło bezpośrednio i/lub pośrednio korzyści finansowe dla Twojej firmy 🙂 .

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left