logo-lembicz

Biznes jak toksyczny związek. Kiedy powiedzieć STOP?

Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja?

To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna się rozkręcać. Klienci ustawiają się w kolejce, a kasa wlewa się strumieniem na Twoje konto. Szybko otwierasz firmę, bo przecież ”musi się udać!”.

Mija tydzień, miesiąc, kwartał, pół roku... a biznes nie przynosi oczekiwanych dochodów. „Jeszcze trochę czasu i pieniędzy, a zacznie się kręcić” - nie tracisz nadziei. Inaczej to miało wyglądać, ale nie ma co się poddawać. Trzeba dalej robić swoje!

Dalej pompujesz w swój „biznesowy związek” pieniądze. Poświęcasz kolejne godziny, żeby „COŚ” zaskoczyło. Serce w końcu przestaje drzeć mordę, a coraz wyraźniej słyszysz głos rozsądku mówiący: „TY PARÓWO! TO OD POCZĄTKU NIE MIAŁO SENSU!”.

Nie zostań parówą, czyli jak uniknąć toksycznego związku ze swoim biznesem?

Na wstępie od razu przyznaję, że sam byłem taką „biznesową parówą”. Mój pierwszy projekt biznesowy z 2011 roku, nie miał absolutnie żadnego sensu. Nim zamknąłem ten projekt, to straciłem bezpowrotnie wszystkie nagromadzone oszczędności i ponad 800 godzin pracy.

Wypracowałem prosty schemat, który pozwala unikać toksycznych relacji ze swoim projektem biznesowym. Częstuj się:

  1. Szukaj wad projektu - Gdy wpadasz na ciekawy pomysł, to zalety pojawiają się jedna za drugą. Wady znacznie trudniej Ci dostrzec lub drastycznie zaniżasz ich znaczenie. Ochłoń i na spokojnie wypisz wszystkie wady projektu biznesowego, które przychodzą Ci do głowy.
  2. Poproś innych o krytyczny uwagi - Nie potrzebujesz motywacji, tylko logicznych argumentów zniechęcających do rozpoczęcia pracy nad projektem.
  3. Określ mierzalne cele projektu - Określ cele do osiągnięcia w wariancie pesymistycznym, realistycznym i optymistycznym w perspektywie czasu.
  4. Policz czy stać Cię na rozkręcenie projektu - Wiesz z punktu trzeciego, co chcesz osiągnąć w jakim czasie. Teraz dokładnie policz, ile będzie to kosztowało pracy i pieniędzy. Wszystko się spina? Można ruszać z projektem.

Ten prosty schemat sprawi, że ze swoim projektem biznesowym stworzysz zdrową, opartą o konkretne cele do osiągnięcia w czasie relację. Nie będzie to „chory związek biznesowy”, w który pompujesz bez końca czas i pieniądze, nie otrzymując niczego wartościowego w zamian.

Kiedy powiedzieć STOP i zakończyć toksyczny związek biznesowy?

Nie zostały osiągnięte minimalne założenia projektu w określonym czasie? Warto rozważyć zakończenie tego „biznesowego” związku. Coś definitywnie jest nie tak. To dla Ciebie wyraźny sygnał ostrzegawczy, który pozwala uchronić Cię przed wejściem w „toksyczny związek”.

Może Twój biznes/produkt/usługa nie jest tym, za co klienci chcą płacić? Może Twoja strategia biznesowa była całkowicie oderwana od rzeczywistości? Nie mam pojęcia. Wiem, że jeżeli u mnie jest taka sytuacja, to zamykam projekt biznesowy i zajmuję się czymś innym.

Pamiętaj, że każda złotówka zaoszczędzona to złotówka zarobiona. Nie każdy projekt biznesowy kończy się sukcesem, tylko spektakularną klęską. Wyciągnij wnioski z porażki, a z kolejnym projektem biznesowym pójdzie Ci już znacznie łatwiej.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Doskonała niedoskonałość - o autentyczności wizerunku marki

    Jakim cudem można zbudować silną markę, pokazując jej niedoskonałości? Pokażę Ci, że to właśnie wady Twojej marki, mogą być jej najmocniejszymi stronami. Zobaczysz, że w perspektywie czasu, nie opłaca się upiększać rzeczywistości. Wystarczy odpalić na 5 minut Facebooka czy Instagrama, żeby pływać w świecie doskonałości: uśmiechnięte rodziny, piękne figury kobiet, umięśnione brzuchy facetów, zapierające dech […]

    Czytaj artykuł
    Prawdziwa historia trzeciego zmartwychwstania mojego biznesu

    Kończy się 2021 rok. Za chwilę minie jedenaście lat od kiedy uprawiam wyjątkowo ekstremalny w Polsce sport. JESTEM PRZEDSIĘBIORCĄ. Przez ten czas moja firma przeszła przez trzy zmartwychwstania po trzech drastycznych spadkach sprzedaży. Zawsze dupsko ratował mi marketing. Myślisz, że to było dawno temu i już o tym zapomniałem? W listopadzie 2020 roku miałem o […]

    Czytaj artykuł
    Franczyza wzmacnia czy osłabia siłę marki?

    "Franczyza to najskuteczniejszy pomysł marketingowy w historii". Tak powiedział kiedyś John Naisbitt, autor wielu publikacji w tym między innymi "Megatrends", która przez dwa lata była na liście bestsellerów "New York Timesa". Czy franczyza to naprawdę taki dynamit dla siły marki? Wielu przedsiębiorców nie chce zarówno zamieniać swojego biznesu we franczyzę jak i działać we franczyzie. […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?

    Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]

    Czytaj artykuł
    CONTADU - Recenzja narzędzia do pisania tekstów SEO

    CONTADU to narzędzie do planowania, zarządzania i optymalizacji treści pod kątem danych słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Jak to działa? Czy warto zainwestować w to narzędzie? Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest seo copywriting, czyli umiejętność tworzenia tekstów pod SEO. Trzeba się mocno napocić, żeby stworzyć wartościowy pod użytkownika i słowa kluczowe content. Analiza istotnych […]

    Czytaj artykuł
    Tanie pozycjonowanie stron internetowych jest dla bogaczy

    Trzeba mieć już mega rozkręconą sprzedaż, żeby pozwolić sobie na tanie pozycjonowanie strony internetowej w Google. Mnie nie stać na taką rozrzutność z dwóch powodów: nie lubię bezsensownego wydawania kasy i szanuję swój czas pracy. Dopiero rozkręcasz swój biznes? Masz już fajną sprzedaż i chcesz docisnąć widoczność strony internetowej w Google, żeby jeszcze to rozpędzić? […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.



      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      logo-lembicz

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)