logo-lembicz

Biznes jak toksyczny związek. Kiedy powiedzieć STOP?

Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja?

To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna się rozkręcać. Klienci ustawiają się w kolejce, a kasa wlewa się strumieniem na Twoje konto. Szybko otwierasz firmę, bo przecież ”musi się udać!”.

Mija tydzień, miesiąc, kwartał, pół roku... a biznes nie przynosi oczekiwanych dochodów. „Jeszcze trochę czasu i pieniędzy, a zacznie się kręcić” - nie tracisz nadziei. Inaczej to miało wyglądać, ale nie ma co się poddawać. Trzeba dalej robić swoje!

Dalej pompujesz w swój „biznesowy związek” pieniądze. Poświęcasz kolejne godziny, żeby „COŚ” zaskoczyło. Serce w końcu przestaje drzeć mordę, a coraz wyraźniej słyszysz głos rozsądku mówiący: „TY PARÓWO! TO OD POCZĄTKU NIE MIAŁO SENSU!”.

Nie zostań parówą, czyli jak uniknąć toksycznego związku ze swoim biznesem?

Na wstępie od razu przyznaję, że sam byłem taką „biznesową parówą”. Mój pierwszy projekt biznesowy z 2011 roku, nie miał absolutnie żadnego sensu. Nim zamknąłem ten projekt, to straciłem bezpowrotnie wszystkie nagromadzone oszczędności i ponad 800 godzin pracy.

Wypracowałem prosty schemat, który pozwala unikać toksycznych relacji ze swoim projektem biznesowym. Częstuj się:

  1. Szukaj wad projektu - Gdy wpadasz na ciekawy pomysł, to zalety pojawiają się jedna za drugą. Wady znacznie trudniej Ci dostrzec lub drastycznie zaniżasz ich znaczenie. Ochłoń i na spokojnie wypisz wszystkie wady projektu biznesowego, które przychodzą Ci do głowy.
  2. Poproś innych o krytyczny uwagi - Nie potrzebujesz motywacji, tylko logicznych argumentów zniechęcających do rozpoczęcia pracy nad projektem.
  3. Określ mierzalne cele projektu - Określ cele do osiągnięcia w wariancie pesymistycznym, realistycznym i optymistycznym w perspektywie czasu.
  4. Policz czy stać Cię na rozkręcenie projektu - Wiesz z punktu trzeciego, co chcesz osiągnąć w jakim czasie. Teraz dokładnie policz, ile będzie to kosztowało pracy i pieniędzy. Wszystko się spina? Można ruszać z projektem.

Ten prosty schemat sprawi, że ze swoim projektem biznesowym stworzysz zdrową, opartą o konkretne cele do osiągnięcia w czasie relację. Nie będzie to „chory związek biznesowy”, w który pompujesz bez końca czas i pieniądze, nie otrzymując niczego wartościowego w zamian.

Kiedy powiedzieć STOP i zakończyć toksyczny związek biznesowy?

Nie zostały osiągnięte minimalne założenia projektu w określonym czasie? Warto rozważyć zakończenie tego „biznesowego” związku. Coś definitywnie jest nie tak. To dla Ciebie wyraźny sygnał ostrzegawczy, który pozwala uchronić Cię przed wejściem w „toksyczny związek”.

Może Twój biznes/produkt/usługa nie jest tym, za co klienci chcą płacić? Może Twoja strategia biznesowa była całkowicie oderwana od rzeczywistości? Nie mam pojęcia. Wiem, że jeżeli u mnie jest taka sytuacja, to zamykam projekt biznesowy i zajmuję się czymś innym.

Pamiętaj, że każda złotówka zaoszczędzona to złotówka zarobiona. Nie każdy projekt biznesowy kończy się sukcesem, tylko spektakularną klęską. Wyciągnij wnioski z porażki, a z kolejnym projektem biznesowym pójdzie Ci już znacznie łatwiej.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie

    Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z […]

    Czytaj artykuł
    Doskonała niedoskonałość - o autentyczności wizerunku marki

    Jakim cudem można zbudować silną markę, pokazując jej niedoskonałości? Pokażę Ci, że to właśnie wady Twojej marki, mogą być jej najmocniejszymi stronami. Zobaczysz, że w perspektywie czasu, nie opłaca się upiększać rzeczywistości. Wystarczy odpalić na 5 minut Facebooka czy Instagrama, żeby pływać w świecie doskonałości: uśmiechnięte rodziny, piękne figury kobiet, umięśnione brzuchy facetów, zapierające dech […]

    Czytaj artykuł
    Prawdziwa historia trzeciego zmartwychwstania mojego biznesu

    Kończy się 2021 rok. Za chwilę minie jedenaście lat od kiedy uprawiam wyjątkowo ekstremalny w Polsce sport. JESTEM PRZEDSIĘBIORCĄ. Przez ten czas moja firma przeszła przez trzy zmartwychwstania po trzech drastycznych spadkach sprzedaży. Zawsze dupsko ratował mi marketing. Myślisz, że to było dawno temu i już o tym zapomniałem? W listopadzie 2020 roku miałem o […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Recenzja książki „Zakamarki marki”

    Książka „Zakamarki marki” została przeze mnie zjedzona praktycznie od razu po książce „Grywalizacja”, ale musiałem sobie wszystko poukładać w głowie. Ochłonąłem i mogę na spokojnie napisać recenzję, z której się dowiesz czy warto zainwestować w zakup tej książki. „Zakamarki marki” nie jest tłuściutką książką. Raptem 211 stron, a więc spokojnie można w jeden dzień ją […]

    Czytaj artykuł
    Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?

    Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]

    Czytaj artykuł
    Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?

    Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)