Biznes jak toksyczny związek. Kiedy powiedzieć STOP?

Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja?

To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna się rozkręcać. Klienci ustawiają się w kolejce, a kasa wlewa się strumieniem na Twoje konto. Szybko otwierasz firmę, bo przecież ”musi się udać!”.

Mija tydzień, miesiąc, kwartał, pół roku... a biznes nie przynosi oczekiwanych dochodów. „Jeszcze trochę czasu i pieniędzy, a zacznie się kręcić” - nie tracisz nadziei. Inaczej to miało wyglądać, ale nie ma co się poddawać. Trzeba dalej robić swoje!

Dalej pompujesz w swój „biznesowy związek” pieniądze. Poświęcasz kolejne godziny, żeby „COŚ” zaskoczyło. Serce w końcu przestaje drzeć mordę, a coraz wyraźniej słyszysz głos rozsądku mówiący: „TY PARÓWO! TO OD POCZĄTKU NIE MIAŁO SENSU!”.

Nie zostań parówą, czyli jak uniknąć toksycznego związku ze swoim biznesem?

Na wstępie od razu przyznaję, że sam byłem taką „biznesową parówą”. Mój pierwszy projekt biznesowy z 2011 roku, nie miał absolutnie żadnego sensu. Nim zamknąłem ten projekt, to straciłem bezpowrotnie wszystkie nagromadzone oszczędności i ponad 800 godzin pracy.

Wypracowałem prosty schemat, który pozwala unikać toksycznych relacji ze swoim projektem biznesowym. Częstuj się:

  1. Szukaj wad projektu - Gdy wpadasz na ciekawy pomysł, to zalety pojawiają się jedna za drugą. Wady znacznie trudniej Ci dostrzec lub drastycznie zaniżasz ich znaczenie. Ochłoń i na spokojnie wypisz wszystkie wady projektu biznesowego, które przychodzą Ci do głowy.
  2. Poproś innych o krytyczny uwagi - Nie potrzebujesz motywacji, tylko logicznych argumentów zniechęcających do rozpoczęcia pracy nad projektem.
  3. Określ mierzalne cele projektu - Określ cele do osiągnięcia w wariancie pesymistycznym, realistycznym i optymistycznym w perspektywie czasu.
  4. Policz czy stać Cię na rozkręcenie projektu - Wiesz z punktu trzeciego, co chcesz osiągnąć w jakim czasie. Teraz dokładnie policz, ile będzie to kosztowało pracy i pieniędzy. Wszystko się spina? Można ruszać z projektem.

Ten prosty schemat sprawi, że ze swoim projektem biznesowym stworzysz zdrową, opartą o konkretne cele do osiągnięcia w czasie relację. Nie będzie to „chory związek biznesowy”, w który pompujesz bez końca czas i pieniądze, nie otrzymując niczego wartościowego w zamian.

Kiedy powiedzieć STOP i zakończyć toksyczny związek biznesowy?

Nie zostały osiągnięte minimalne założenia projektu w określonym czasie? Warto rozważyć zakończenie tego „biznesowego” związku. Coś definitywnie jest nie tak. To dla Ciebie wyraźny sygnał ostrzegawczy, który pozwala uchronić Cię przed wejściem w „toksyczny związek”.

Może Twój biznes/produkt/usługa nie jest tym, za co klienci chcą płacić? Może Twoja strategia biznesowa była całkowicie oderwana od rzeczywistości? Nie mam pojęcia. Wiem, że jeżeli u mnie jest taka sytuacja, to zamykam projekt biznesowy i zajmuję się czymś innym.

Pamiętaj, że każda złotówka zaoszczędzona to złotówka zarobiona. Nie każdy projekt biznesowy kończy się sukcesem, tylko spektakularną klęską. Wyciągnij wnioski z porażki, a z kolejnym projektem biznesowym pójdzie Ci już znacznie łatwiej.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left